Nadnárodná strojárska spoločnosť so sídlom v nemeckom Gerlingene sa v posledných mesiacoch sústredila na výrazné zníženie emisií NOx, produkovaných naftovými motormi.
Správy o novej nádeji pre naftové motory a sústredenie automobiliek na ich vylepšenie sa objavujú veľmi často. Ich problémom sú najmä emisie NOx. Z pohľadu CO2 sú na tom vo všeobecnosti lepšie ako benzínové motory. Emisie NOx ohrozujú lokálne zdravie ľudí v mestách, emisie CO2 majú zas vplyv na celú planétu. Práve na NOx sa zamerala spoločnosť Bosch, jeden z najvýznamnejších dodávateľov komponentov a technológií v automobilovom priemysle.
Podľa prvých zverejnených údajov dokázal Bosch znížiť emisie NOx na mimoriadne nízku úroveň 13 mg/km. Pre predstavu podľa nového cyklu RDE môžu dnes kupované autá produkovať v priemere maximálne 168 mg NOx na kilometer. Od roku 2020 sa tento limit zníži na 120 mg/km. Výsledok 13 mg/km bol dosiahnutý štandardným meraním v cykle RDE. Cyklus RDE simuluje jazdu v zmiešaných podmienkach, a aj keď je presnejší oproti predchodcovi, stále je medzi ním a realitou značná priepasť. Aj preto pozval Bosch 12 novinárov na testovaciu jazdu v Stuttgarte. Celý test sa odohral v hustej mestskej premávke. Práve tu dosahujú vozidlá najhoršie výsledky a zároveň majú ich emisie najhorší vplyv na ľudí, keďže sa na husto osídlenom mieste vyskytuje vysoká koncentrácia áut. V tomto prípade išlo o reálne meranie v premávke. Emisie NOx dosiahli pri reálnom meraní Boschu v ťažkých podmienkach priemernú hodnotu 40 mg/km. Novinári dosiahli ešte o niečo lepšie údaje, ale na štart sa postavili so zohriatým motorom. Výsledky meraní si môžete pozrieť na nasledujúcom linku - KLIKNITE SEM!
Odpoveď na otázku, koľko bude nové riešenie stáť a aká technológia sa bude za ním skrývať, je trochu prekvapivá. Netreba čakať žiadny nový filter a ani prevratnú technológiu. Bosch tvrdí, že výsledky dosiahol v posledných mesiacoch kombináciou pokrokovej funkcie vstrekovania paliva, novo vyvinutým manažmentom vzduchového systému a inteligentným manažovaním teploty. Merania ďalej ukázali, že drastické zníženie NOx nemalo väčší vplyv na spotrebu a diesel si zachoval výhody v oblasti spotreby a emisií CO2. Novú technológiu vie spoločnosť nasadiť prakticky okamžite, keďže je založená iba na už dostupných komponentoch, a aj to je dôvod, prečo Bosch nevidí potrebu navyšovať ceny.
Bosch napriek posunu vidí stále významný priestor na zlepšenie spaľovacích motorov. "Pevne veríme, že naftové motory budú naďalej hrať kľúčovú úlohu v mobilite budúcnosti. Pokým elektromobilita masovo prenikne, stále budeme potrebovať vysoko účinné spaľovacie motory", nechal sa počuť Volkmar Denner, šéf Boschu. V tlačovej správe veľkého dodávateľa automobilového priemyslu je uvedená aj výzva pre politikov: "spotreba by mala byť meraná na ceste a emisie analyzované well to wheel (čiže od zdroja ku kolesu, takáto analýza zahŕňa všetky emisie od procesu získania paliva/energie až po vygenerované emisie pri prevádzke vozidla)".