Množstvo ľudí, množstvo testovaných prototypov a extrémne podmienky - tak by sa dali v krátkosti zhrnúť testy nového modelu. Testovanie je však aj o mnohých detailoch, na ktoré musia konštruktéri myslieť.
Testovanie prototypov pred nasadením do výroby je veľmi dôležité. Teraz prezradil niečo o svojom programe testovania Mercedes na príklade elektromobilu EQC. Zabehnutá automobilka s dobrým renomé si nemôže pokaziť imidž a dodať na trh vozidlo s detskými chorobami, aj preto vyvíja svoj nový elektromobil až štyri roky. Tri zimy a tri letá pritom trvá intenzívne testovanie. Počas neho si inžinieri kladú mnohé otázky a testovaním na ne získavajú odpovede.
Okrem základných vecí, ako je podvozok, motor a prevodovka, musia myslieť počas vývoja na veľké množstvo detailov. Prinášame aspoň niekoľko otázok, ktorými sa zaoberajú. Napríklad, ako ovplyvňuje kapacitu batérie zima a ako zvyšuje riziko jej poškodenia extrémna horúčava? Vozidlo si aj preto v testoch musí poradiť s vonkajšími teplotami od - 35 do + 50 °C. Dôraz sa kladie na teplotný manažment vozidla. V rámci testov skúšajú aj iné extrémne situácie. Batériu napríklad ďalej nabíjajú aj napriek tomu, že je plne nabitá. Technici zisťujú, aký vplyv na dojazd má prípadné vybitie batérie na minimum (systém pritom štandardne nedovolí, aby došlo k úplnému vybitiu batérie).
Testujú sa aj také prvky, ako je klimatizácia a vykúrenie, prípadne vychladenie vozidla pred jazdou. Sleduje sa, aký čas potrebuje auto na úpravu vnútornej teploty pri rôznych vonkajších teplotách. Vonkajšia teplota má navyše významný vplyv na dojazd elektromobilu, preto sa sleduje, či je vypočítaný dojazd pri danej vonkajšej teplote správny. Štandardom je jazdenie v prašnom prostredí a kontrola tesnení na vozidle. Iná krajina znamená často aj trochu odlišné dopravné značenie. Kamera Mercedesu musí prečítať značky bez ohľadu na to, kde sa vozidlo nachádza.
Fakty z testovania Mercedesu EQC
- Až jedna tretina testov je plne digitálna. Ide o simulácie, pri ktorých sa kontrolujú jazdné vlastnosti, ovládateľnosť auta, aerodynamika, ale aj hluk, vibrácie a spotreba.
- Dve tretiny testov je prevedených fyzicky. Od zbierania dát na dynamometri až po testovanie v rôznych prostrediach a v rôznych klimatických pásmach. Testy sú zamerané najmä na životnosť množstva komponentov. V prípade elektromobilu sa špeciálna pozornosť venuje batériám a ich manažmentu.
- Testovanie hluku a vibrácií v kabíne je bežnou súčasťou vývoja. V prípade elektromobilu je to predsa len trochu iné. Elektromotor je sotva počuteľný, a tak sa technici sústreďujú na hluk od pneumatík a aerodynamický hluk.
- Takmer 200 - to je počet prototypov a predsériových vozidiel, postavených pre potreby testovania.
- Niekoľko stoviek jednotlivcov z rôznych oddelení vývoja sa zapojí do testovania.
- Približne štyri roky trvá vývoj elektromobilu EQC.
- Tri zimy a tri leta trvá testovanie v extrémnych podmienkach od - 35 do + 50 °C.
- Mercedes EQC sa pred uvedením na trh stane svetobežníkom, keď si v rámci testovania vyskúša cesty v Nemecku, Fínsku, Švédsku, Španielsku, Taliansku, Dubaji, Južnej Afrike, USA a Číne.