Automobiloví výrobcovia sa predháňajú v sľuboch o príchode lacného elektromobilu. Najodvážnejší sľubujú malé mestské elektromobily s cenou pod 20 000 eur. Za túto sumu však nedostaneme plnohodnotné auto, aspoň nie z dnešného uhla pohľadu na obmedzený priestor vo vozidle a hlavne nízky dojazd.
Trochu iným prípadom bude elektrický Fisker Pear. Pear je autom, ktoré na pohľad pôsobí plnohodnotne a príde s usporiadaním interiéru aj pre 6 osôb. Na verejnosť už prenikli aj informácie o dojazde približne 560 km, to však nebude platiť pre lacnejšiu verziu s cenovkou 32 900 eur, tá prejde 320 km.
Táto cena sa nezdá ohurujúco nízka, ale v porovnaní s dnešnými elektromobilmi je veľmi atraktívna, veď Pear ňou podlezie aj o triedu menšie autá ako napríklad Peugeot e-208. Za nižšou cenou je nová oceľová platforma, ktorá nahradila drahšiu hliníkovú.
"Keď sme začali (vývoj modelu) Pear, povedal som inžinierom, aby vybrali 25 % zo všetkých dielov. Stačí ich odstrániť. Nájdite cestu. Bolo to mučivé. Mali sme stretnutia každý druhý deň po mnoho mesiacov a boli schopní odobrať 35 % všetkých dielov v aute,“ vysvetlil jeden z dôvodov nižšej ceny Henrik Fisker, šéf automobilky.
Fisker dokonca tvrdí, že vyvinul svoju vlastnú elektronickú architektúru pre vozidlo, pričom na prevádzku celého auta používa iba dva počítače. "Je to veľmi rýchle, ale spotrebuje o 25 % menej energie," vysvetlil Fisker.
Fisker už dávnejšie predstavil väčší a výrazne drahší model Ocean, ktorý pre neho vyrába Magna Steyr v susednom Rakúsku. Menší Pear zas bude v USA vyrábať ďalší externý výrobca, konkrétne spoločnosť Foxconn.
V pláne je aj otvorenie výrobnej linky v Európe. Fisker zatiaľ nepotvrdil, či ním bude aj v tomto prípade Magna Steyr, alebo niekto iný. Na spustenie výrobnej linky v Európe má dobrý dôvod.
"Pridali by ste pár tisíc dolárov na dovoznom cle a preprave," povedal Fisker, ak by sa autá smerujúce do Európy vyrábali v USA. Príchod Pearu nie je v tejto chvíli ešte taký horúci. Testovacie prototypy sa budú preháňať po cestách aj tento rok, ale prvé zákaznícke vozidlá sa dostanú k majiteľom až na konci roku 2025.
Zdroj: Autocar