Ford EcoSport a Hyundai Kona sú si veľkostne podobné, a ako jedny z mála kompaktných crossoverov ponúkajú pohon všetkých kolies, čo z nich robí konkurentov číslo jeden.
Ford EcoSport nie je na Slovensku veľmi známy. Kompaktné SUV sa pritom vyrába od roku 2014 v rumunskom závode v meste Craiova. Za ten čas vyrobil Ford viac ako 166 000 kusov, v ponuke slovenského zastúpenia značky však chýbal. Minulý rok stúpol predaj EcoSportu o 40%. Nejde o prekvapenie, keďže celý segment kompaktných crossoverov v posledných rokoch v Európe prudko rastie. Aj to je možno dôvod, prečo ho Ford síce s oneskorením, ale predsa začal ponúkať aj u nás. EcoSport sa pritom radí do úzkej skupiny kompaktných crossoverov, ktoré disponujú pohonom všetkých kolies. V našich končinách ide o veľkú konkurenčnú výhodu.
Pohon všetkých kolies ponúka napríklad aj Hyundai Kona, čo nás okamžite inšpirovalo k porovnávaniu papierových údajov. Rozmerovo je na tom o niečo lepšie Kona, ktorá je širšia a vďaka natiahnutému rázvoru aj dlhšia o približne osem cm.. Obe vozidlá ponúkajú benzínové, turbom prepĺňané trojvalce s objemom 1,0 l. Viac výkonu vydolujete v tomto pripade z Fordu EcoSport, k dispozícii je verzia motora 1,0 EcoBoost s výkonom 92 kW ale aj s výkonom 103 kW. Výrobcom udávané zrýchlenia na 100 km/h sú však veľmi podobné. Výhodou Fordu je aj to, že k malému motoru ponúka nielen šesťstupňovú manuálnu prevodovku, ale aj šesťstupňovú automatickú prevodovku. Ani jedno z vozidiel nedisponuje v prípade litrového motora pohonom všetkých kolies.
Ak chceme 4x4, musíme staviť na objemnejší motor. Tu sa vozidlá mierne rozchádzajú. Hyundai išiel cestou benzínového turbomotora 1,6 T-GDi s výkonom 130 kW (265 Nm) a priradil k nemu výlučne sedemstupňovú automatickú dvojspojkovú prevodovku DCT. Ford viac verí nafte a vyvinul nový motor 1,5 TDCI EcoBlue a spojil ho výlučne s manuálnou prevodovkou. S výkonom 103 kW výraznejšie za svojím rivalom zaostáva, mierne navrch má pri porovnaní maximálneho krútiaceho momentu 300 Nm. Nová motorizácia a spolu s ňou aj pohon všetkých kolies bude k dispozícii od polovice budúceho roka. Záujemcovia o Ford si zatiaľ musia vystačiť s predným pohonom a starším agregátom 1,5 TDCI.
Nakoniec asi to najdôležitejšie. Prvý pohľad do cenníka favorizuje Hyundai Kona. Pri porovnaní akciových cien je Hyundai Kona v priemere o 1000 eur lacnejší. Pri výbere vozidiel si však treba vždy vyskladať výbavu podľa svojich potrieb a následne porovnať ceny konkrétnych áut s konkrétnou výbavou. Pohľad na víťaza interného porovnania to potom môže a nemusí zmeniť.
Cenník Ford EcoSport
Cenník Hyundai Kona