V posledných dňoch máme pretlak správ o Toyote a Lexuse. Netreba sa tomu čudovať, veď okrem častej propagácie spaľovacieho motora na vodík ukázal japonský výrobca až 15 nových elektromobilov. Detaily si zatiaľ nechal pre seba a postupne ich bude odkrývať.
Ak nerátame Toyotu bZ4X, o ktorej už poznáme množstvo podstatných informácií, vrátane približnej cenovej hladiny na základe britského cenníka, tak najbližšie k predstaveniu má Lexus RZ. Poznáme už dokonca aj označenie konkrétnej verzie RZ 450e a k dispozícii je aj niekoľko fotografií.
Tu v podstate oficiálne informácie končia, ale vieme si z nich vyskladať pomerne presný obraz o novom Lexuse RZ 450e. Už fotografie totiž naznačujú, že Toyota bZ4X a Lexus RZ sú súrodenci. Lexus dostal svoju typickú masku a upravený je aj vzhľad zadnej časti, ale odlišnosti ostanú akurát pri dizajne. Lexus bude totiž postavený na rovnakej platforme e-TNGA.
V praxi to znamená použitie rovnakej techniky, hovoriť tak môžeme o batérii s kapacitou 71,4 kWh. Toyota je k dispozícii s predným elektromotorom s výkonom 150 kW, prípadne s dvojicou elektromotorov (jeden vpredu, druhý vzadu), každý s výkonom 80 kW. Je jasné, že Lexus RZ s označením 450e musí byť výkonnejší. Číslo 450 kedysi znamenalo objem motoru, ale v prípade hybridných a elektrických Lexusov to už neplatí. Číslo 450 teraz vyjadruje výkon, ktorý je porovnateľný s výkonom atmosférického motora s objemom 4,5 l.
Pre lepšiu predstavu o novom elektromobile sa pozrime na hybridný Lexus RX 450h, ktorý má celkový výkon 230 kW. Takúto hodnotu môžeme očakávať aj v prípade nového elektromobilu RZ 450e a Lexus by ju mohol dosiahnuť kombináciou predného elektromotora s výkonom 150 kW a zadného s výkonom 80 kWh. Minimálne na papieri sa to núka ako logické riešenie. Takémuto vysokému výkonu musí byť potom prispôsobená aj batéria.
Nový Lexus RZ 450e sa tak stane vrcholnou verziou k dvojičkám Toyota bZ4X a Subaru Solterra. Platiť to bude po stránke výkonu aj luxusu. V jeho výbave nebude určite chýbať ani nový volant elektronicky prepojený s kolesami. Samozrejmosťou bude pohon všetkých kolies Direct4, ktorý umožní v zlomku sekundy meniť charakter auta od predokolky, cez štvorkolku až po zadokolku.
Cenu modelu zatiaľ, samozrejme, nepoznáme, ale vychádzajúc z ceny najdrahšej verzie Toyoty bZ4X na úrovni okolo 60 000 eur, môžeme predpokladať, že Lexus RZ 450e sa "prešplhá" cez úroveň 70 000 eur.