Tím M-Sport Ford World Rally Team (WRT) po prvýkrát odhalil prototyp nového modelu rely Puma Rally1, ktorý od roku 2022 pomôže spoločnosti vstúpiť do vzrušujúcej novej éry elektrifikovaných súťaží na majstrovstvách sveta FIA v Rally. (WRC).
Model MSport Ford Puma Rally1, ktorý absolvoval svetovú premiéru na festivale rýchlosti v Goodwoode v britskom West Sussexe, je vybavený hybridnou pohonnou jednotkou novej generácie, ktorá kombinuje výkon prepĺňaného 1,6-litrového benzínového motora EcoBoost so 100 kW elektromotorom a 3,9 kWh akumulátorom.
Tím M-Sport Ford začiatkom tohto roka oznámil svoj záväzok vyplývajúci z novej trojročnej zmluvy, v ktorej sa zaviazal priniesť hybridnú technológiu na najvyššiu priečku svetovej rely. Nová plug-in hybridná pohonná jednotka poskytne konkurencie schopný výkon a zaistí aj možnosť jazdiť v mestách a servisných centrách medzi etapami čisto na elektrickú energiu.
Hybridný systém modelu Puma Rally1 funguje na podobnom princípe ako cestné vozidlo Puma EcoBoost Hybrid. Pohonná jednotka rekuperuje energiu, ktorá sa v bežnom prípade stráca pri brzdení a jazde na voľnobeh a ukladá ju do akumulátora. Následne môže poháňať elektromotor a poslúži na zvýšenie efektivity využívania paliva cestného vozidla alebo na zvýšenie výkonu – v prípade modelu Puma Rally1 ide o výkon až 100 kW, ktorý je využiteľný pri viacnásobnom zrýchľovaní počas troch sekúnd pri súťažnej jazde.
Akumulátor možno nabíjať aj z externého zdroja energie na servisných miestach medzi etapami, pričom nabíjanie trvá približne 25 minút. Hybridný systém má hmotnosť 95 kg. Je chladený kvapalinou aj vzduchom a nachádza sa v kryte s balistickou pevnosťou, aby odolal nárazom úlomkov a síl, pôsobiacich v prípade nehody.
Pretekárske tímy FIA WRC Rally1 budú okrem toho od sezóny 2022 používať palivo, vyrobené bez využitia fosílnych zdrojov a pripravené zmiešavaním syntetických a biologicky odbúrateľných komponentov, pričom výsledkom je stopercentne udržateľné palivo.
„Nová éra vozidiel WRC predstavuje doteraz jeden najväčších technologických pokrokov vo WRC. Zavedenie hybridnej technológie znamená, že autá budú výkonnejšie ako kedykoľvek predtým a zároveň budú priamo využívať pohonné jednotky, využívané bežnými autami na cestách,“ uviedol Malcolm Wilson OBE, výkonný riaditeľ tímu M-Sport.