Než automobilka predstaví nový model svetovej verejnosti, strávia prototypy tisíce hodín v skúšobniach, klimatických komorách a prejdú až 2 milióny testovacích kilometrov. Maratón skúšok na ceste k sériovej výrobe pritom prebieha na všetkých kontinentoch, nakoľko neskôr bude musieť sériové vozidlo fungovať pri -30 °C rovnako spoľahlivo, ako pri viac než 40 °C. Náročný a rozsiahly testovací program preto vozidlá absolvujú v teple, pri vysokej vlhkosti vzduchu a na rozbitých prašných cestách, rovnako ako pri arktických teplotách, na snehu a zľadovatených cestách. A samozrejme, v bežnej prevádzke.
Škoda Octavia
Florian Weymar, vedúci vývoja celého vozidla Škoda, vysvetľuje: “Popri vlastnom účele kamufláže je samozrejme nutné dbať aj na požiadavky prevádzky na verejných komunikáciách. Preto musí mať každý prototyp napríklad funkčné smerovky, brzdové svetlá a všetky senzory nezávisle na kamufláži či rozostrení dizajnu. Okrem toho musia tiež byť testovací šoféri a vývojári schopní počas jazdy plniť svoje úlohy. Preto spravidla nesmie byť obmedzený vstup chladiaceho vzduchu a nesmú byť zalepené ani výduchy ventilácie. Tým je zaistené, že výsledky merania poskytujú zodpovedajúce údaje o dátach, ktoré bude dosahovať sériové vozidlo. V interiéri je dôležité, aby bolo počas jazdy vždy vidieť na prístroje, a aby boli všetky dôležité ovládacie prvky v dosahu šoféra.”
Napätie takmer až do premiéry
Aby boli prototypy chránené pred zvedavými pohľadmi novinárov, fotografov a konkurentov, detailne sa kamuflujú. Jedine tak je možné skryť technické inovácie, nové dizajnové prvky a chytré detaily. Dokonca aj nápis alebo logo značky by ste na vývojových prototypoch hľadali márne. Mimoriadne zaujímavé sú pre vyzvedačov s kamerou alebo smartfónom vizuálne charakteristické diely, kontúry alebo časti karosérie, ako sú svetlomety, maska chladiča či zadná strana vozidla. Tie sú preto obzvlášť detailne zakryté alebo maskované rôznymi nadstavbami. Maskovací vzor navyše rozostrujú kontúry a línie karosérie, čiastočne sa zalepujú aj bočné okná, aby nebola zrejmá ich línia.Škoda Kodiaq
Podobné zásady platia aj pre interiér. Pokiaľ sa kabína blíži finálnemu sériovému prevedeniu, pred fotografmi sa chráni tiež, pretože aj testovacie vozidlo občas parkuje na verejnosti, napríklad na čerpacej stanici. Na palube vývojového prototypu sa väčšinou používajú nepriehľadné netkané textílie, ktoré podľa potreby zakrývajú jednotlivé detaily, ako je kokpit, palubná doska, centrálny displej, systém infotainmentu, stredový panel, ovládacie prvky či výduchy ventilácie. Pred pokračovaním v jazde ich môže testovací vodič veľmi ľahko sňať. Túto nákladnú a rozsiahlu kamufláž používa výrobca až do predstavenia nového modelu a udržiava tak zákazníkov a zástupcov odborných médií až do poslednej chvíle v napätí.
Kamufláž: od vývojového prototypu k umeleckému dielu
V automobilke Škoda majú návrh a vývoj maskovacieho vzoru na starosti špecialisti na kamufláž. Ich fantázii a kreativite sa pritom nekladú takmer žiadne medze. Hrajú sa so vzormi, 3D-efektami a farebnými kontrastmi, aby pozorovateľov čo najviac opticky zmiatli. Niekedy do kamufláže dokonca skrývajú nejakú správu, napríklad jeden hashtag Twitterového účtu @skodaautonews. Hotové kamuflážne fólie sa na vozidlo lepia ručne, čo je práca na niekoľko hodín.
Pre mimoriadne príležitosti vyvíjajú špecialisti na kamufláž spolu s marketingovými špecialistami značky mimoriadne riešenia. Napríklad v poslednej etape Tour de France 2016 sa SUV Kodiaq ešte pred zahájením sériovej výroby prešlo po Champs-Elysées ako vedúce vozidlo celého pelotónu Tour v červeno-šedo-čiernej kamuflážnej fólii. Štvrtá generácia modelu Octavia sa krátko pred svojou svetovou premiérou v roku 2019 predstavila v Prahe a Mladej Boleslavi v špeciálnej dvojfarebnej žlto-oranžovej maskovacej fólii, a to v rámci akcie “Chyť ma, ak to dokážeš”. Kto na Facebook, Twitter alebo Instagram umiestnil svoju fotografiu maskovaného vozidla, mohol vyhrať exkluzívnu pozvánku na svetovú premiéru novej Octavie v Prahe. U prototypov neskoršieho modelu Scala vsadil výrobca na modro-biely prúžkovaný vzor.
Škoda Scala
V súčasnosti v okolí Mladej Boleslavi občas jazdí prototyp vozidla Škoda Enyaq iV vo svojej zeleno-bielo-šedej kamufláži s trojrozmernými prvkami. Špecialisti na kamufláž strávili vývojom kamuflážneho konceptu pre prvé čisto elektrické SUV značky zhruba 120 hodín a na jeho zamaskovanie spotrebovali približne 18 metrov štvorcových fólie. ENYAQ iV bude odhalený ešte tento rok. Príliš času na oddych ale kamuflážni špecialisti mať nebudú, pretože do konca roku 2022 má byť predstavených celkovo desať modelov elektrifikovanej rodiny vozidiel Škoda iV.