Autosuv.sk

Novinky SUV

Najpredávanejší sedan je po 14 rokoch späť v Európe. Pozrite si históriu Toyoty Camry

Prvá generácia bola dieťaťom palivovej krízy zo 70-tych rokov, dnes chce byť Camry moderným a globálnym autom. Potenciál na to má, veď aj bez predajov v Európe išlo o najpredávanejší sedan na svete.
Najpredávanejší sedan je po 14 rokoch späť v Európe. Pozrite si históriu Toyoty Camry

Prvá generácia bola dieťaťom palivovej krízy zo 70-tych rokov, dnes chce byť Camry moderným a globálnym autom. Potenciál na to má, veď aj bez predajov v Európe išlo o najpredávanejší sedan na svete.

U nás o tom málokto vie, ale Toyota Camry je najpredávanejším sedanom na svete. V čase, keď svetu vládne SUV, sa dostáva ročne na cesty až 700-tisíc kusov modelu Camry a to sa pritom 14 rokov nepredáva v Európe. Zmenilo sa to až s príchodom ôsmej generácie. Novú Toyotu Camry sme už mohli vidieť nedávno aj na autosalóne v Bratislave a prvé informácie o najnovšej generácii sme priniesli ešte v októbri minulého roka. Teraz prinášame krátku históriu Camry, ktorá sa začala písať v roku 1982.

1. generácia 1982–1986

Toyota Camry

Prvá generácia vozidla bola dieťaťom palivovej krízy 70. rokov. Hneď od začiatku zaznamenala veľký úspech, predalo sa viac ako 250 000 kusov. Hlavným zámerom japonských inžinierov bolo vytvoriť lacné, ale pritom kvalitné a zároveň úsporné auto. Pre zníženie hmotnosti vozidla bolo najlepším riešením využitie predného pohonu s priečne uloženým motorom. Pri návrhoch karosérie boli použité najnovšie technologické postupy - konštrukcia karosérie vyvinutá v aerodynamickom tuneli dosiahla v tých časoch rekordný aerodynamický koeficient Cx 0,36. Pod kapotu sa dostali motory 1.8 s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, 2.0 so štvorstupňovou automatickou prevodovkou a turbodiesel s objemom 1.8 a 2.0.

Toyota Camry

2. generácia 1986–1991

Technici Toyoty neprestali pracovať na zdokonaľovaní tvaru vozidla a znížili aerodynamický koeficient Cx na hodnotu 0,34. V ponuke sa objavila aj karoséria typu kombi. Do vozidiel začali montovať moderné a odolné benzínové motory 2.0 a 2.5 V6 so vstrekovacím systémom paliva. Variant s dieselovým motorom 2,0 sa dostal aj do Poľska, pričom v štandarde mal také novinky ako napríklad posilňovač riadenia.

3. generácia 1991–1997

Táto generácia definitívne rozhodla o úspechu Camry, ktorý japonská automobilka prvýkrát ponúkla ako globálny model. Tvar karosérie pripomínal LS400, vlajkovú loď Lexusu. Koeficient odporu vzduchu Cx sa znížil na 0,31. Vozidlo bolo jednoznačne väčšie ako predchodca, s priestranným interiérom a batožinovým priestorom s objemom 517 litrov. Zákazníci mali na výber benzínové motory V 6 v dvoch variantoch 2,2 (132 koní) a 3.0 (188 koní). Dieselový motor z ponuky vypadol. Vozidlo bolo vyrobené vo verziách sedan alebo kombi - s dvoma charakteristickými stieračmi na zadnom okne. 

4. generácia 1997–2001

V novej generácii Camry boli zachované vonkajšie rozmery. Interiér bol priestrannejší, dizajn a použité materiály modernejšie. Zmenil sa štýl palubnej dosky a pribudla nová výbava. Už v štandarde bol model Camry vybavený automatickou klimatizáciou, elektronicky ovládanými oknami a zrkadlami a systémom ABS. Zvýšil sa tiež výkon oboch typov motorov. 2,2-litrový motor ponúkal výkon 135 koní a motor V6 s objemom 3 litre výkon 194 koní. Karosárska verzia bola rozšírená o kupé a na ňom založený kabriolet. 

5. generácia 2001–2006

Pri novej generácii stavila Toyota iba na jednu verziu karosérie, ktorú si vodiči vybrali ako najobľúbenejšiu – bol to sedan. Model Camry piatej generácie bol od základu navrhnutý ako celkom nové vozidlo. Predná časť karosérie bola pomerne krátka, čo umožnilo veľkoryso zväčšiť priestor kabíny. Vozidlo dostalo výkonnejšie motory: 2.4 (156 koní) a 3.0 V6 (188 koní). Toyota Camry piatej generácie nebola v ponuke autosalónov v Európe. Špeciálne pre starý kontinent Japonci vytvorili nový model Avensis. 

6. generácia 2006–2011

Táto generácia bola ako prvá v histórii modelu vybavená hybridným pohonom. Pod kapotou pracoval hybridný systém HSD druhej generácie s benzínovým motorom a elektromotorom s celkovým výkonom 190 koní. Toyotu Camry mohol poháňať motor V6 s objemom 3,5 l alebo štvorvalcová jednotka 2,4 l, ktorú pri faceliftingu v roku 2009 nahradil 2,5-litrový motor. Zákazníci si mohli vybrať medzi pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies. Aj táto generácia bola dostupná výlučne ako sedan. 

7. generácia 2011–2017

Camry siedmej generácie vďaka tuhšej karosérii a prepracovanému zaveseniu predných i zadných kolies rýchlejšie reaguje na vodičove pohyby volantom, zlepšila sa jej smerová stabilita a celkový komfort. Elektrohydraulický posilňovač riadenia zvýšil výkon auta v každom variante pohonu. Boli použité motory známe z predchádzaj generácie, ale ich výkon sa zvýšil. Jednotka 2,5 l dosiahla výkon 178 koní, vidlicový šesťvalec s objemom 3,5 l disponoval výkonom 268 koní a hybridný pohon 204 koní. Všetky pohony spolupracovali s automatickou prevodovkou. 

8. generácia od 2017

Najnovšia verzia Toyoty Camry je opäť globálnym modelom. Auto bolo od základu postavené odznova na modulárnej platforme TNGA (Toyota New Global Architecture). Toyota sľubuje výnimočne tuhú štruktúru karosérie a vynikajúce jazdné vlastnosti. Tie súvisia s ľahšou karosériou, nižším ťažiskom a konštrukciou podvozku. Nový hybridný pohon ponúka výkon 218 koní a umožňuje zrýchlenie na 100 km/h za 8,3 s. V modeloch mimo Európy pod kapotou montujú aj benzínový motor 3,5 l V6 s výkonom 305 koní so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. 

Je to prvý automobil značky Toyota, v ktorom bol použitý multimediálno-informačný systém Entune 3.0. V štandardnej výbave nechýba balík aktívnych bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense. Najnovší model Camry môže byť vybavený aj 10-palcovým HUD displejom.

zdroj: TS: Toyota

Tagy

Pokračovať v čítaní