Pred pár dňami ohlásil Nissan rozšírenie ponuky pohonov o hybridnú jednotku pre model Juke. Teraz ohlásil rovnaký krok aj v prípade modelu Qashqai, nejde však o rovnakú hybridnú jednotku.
Qashqai e-Power sa spoľahne na 1,5-litrový trojvalcový benzínový motor s variabilným kompresným pomerom, prepĺňaný turbodúchadlom, generátor energie, menič a 140kW elektromotor podobnej veľkosti a výkonu ako sa nachádza v elektrických vozidlách Nissan.
Zmena kompresného pomeru
Elektromotor je jediným zdrojom energie pre kolesá, takže jeho odozva je okamžitá a lineárna. Spaľovací motor slúži ako generátor elektrickej energie. Systém e-Power využíva Nissan už niekoľko rokov. Pre potreby modelu Qashqai bol vylepšený. Spaľovací motor mal pôvodne objem 1,2 l, pre Európu bol systém zmodernizovaný na trojvalcový 1,5-litrový preplňovaný benzínový motor s variabilným kompresným pomerom.
Zmena kompresného pomeru sa pohybuje medzi 8:1 a 14:1. Dosahuje sa to pohybom aktuátora, ktorý mení dĺžku zdvihu piestu podľa potreby výkonu. Počas fázy jazdy s nízkou spotrebou energie – ako je konštantná rýchlosť s dobrým stavom nabitia batérie – bude kompresný pomer vyšší, čo optimalizuje spotrebu a emisie. Pri vysokých požiadavkách na energiu, na nabíjanie batérie alebo napájanie priamo do motora, sa aktivuje nižší kompresný pomer, čím sa maximalizuje výkon motora.
Linear Tune
Za názvom Linear Tune sa skrýva systém, ktorého úlohou je poskytovať "prepojený" pocit z jazdy. V preklade ide o to, aby sa otáčky spaľovacieho motora plynule menili s narastajúcou rýchlosťou jazdy a nedochádzalo k prerušovaniu výkonu a zvuku. Nepomer medzi otáčkami motora a rýchlosťou na ceste je jav, ktorý vodičov vyrušuje. Napríklad náhle zvýšenie otáčok motora bez úmerného zvýšenia rýchlosti je cestujúcimi vnímané ako frustrujúce.
Tradične je súčasťou hybridných a elektrických vozidiel Nissan aj funkcia e-Pedal. Systém sa musí najskôr aktivovať spínačom na stredovej konzole a po zošliapnutí akcelerátora vozidlo zrýchli ako obvykle. Po uvoľnení akcelerátora, e-Pedal zabrzdí Qashqai silou 0,2 g, čo je dostatočné spomalenie na rozsvietenie brzdových svetiel a zníži rýchlosť (nie však do úplného zastavenia). Vďaka tomu sú parkovacie manévre pri nízkej rýchlosti jednoduchšie.
Slovenskú cenu hybridnej verzie zatiaľ nepoznáme. Do Európy sa dostane koncom leta.