Toyota plánuje do roku 2025 predstaviť okolo 15 elektrických vozidiel, z toho až 7 bude z nového radu bZ (skratka pre stratégiu beyond Zero). Prvým modelom z tejto rady je už dlhšie avizovaný crossover bZ4X. Toyota ho oficiálne predstavila doma v Japonsku, ale už o pár týždňov príde aj do Európy.
Interiér
Nový elektromobil je prvým modelom postaveným na platforme e-TNGA. Dĺžkou sa najviac približuje k Toyote RAV4, je však nižší a má až o 160 mm dlhší rázvor náprav. Prejaviť sa to má na vnútornom priestore. Posádka vzadu má mať až 900 mm miesta pre nohy a stredne veľký crossover sa tak môže v tomto ohľade porovnávať s vlajkovou loďou značky Lexus, modelom LS. Kufor má objem 452 l. Interiéru dominuje veľký dotykový displej, ktorý plynule nadväzuje na širokú stredovú konzolu. Prístrojový panel je v porovnaní s dnešným štandardom malý, má iba 7-palcov. Toyota podľa vlastných slov uprednostnila výhľad na cestu.
V tlačovej správe sú priložené fotografie s dvoma rôznymi tvarmi volantu. Toyota totiž prichádza s volantom, ktorý nie je s kolesami prepojený mechanicky, ale elektronicky. Šofér tým získava väčší vnútorný priestor, čo sa prejaví najmä pri ľahšom vystupovaní. Hlavnou výhodou je, že volant netreba pri otočení do krajnej polohy prechytávať. Z jednej krajnej polohy do druhej sa otočí len o približne 150 stupňov.
Volant pritom mení odpor v závislosti od natočenia kolies, takže šofér má v rukách spätnú väzbu. Čo v rukách necíti, sú vibrácie od pneumatík, do volantu sa prenášajú len nutné vibrácie, aby šofér nestrácal kontakt s realitou. Nový elektronický volant bude najskôr dostupný v Číne a neskôr ho bude Toyota postupne od roku 2022 ponúkať aj v ďalších krajinách.
Pohon a batéria
Základná verzia modelu bZ4X je poháňaná elektromotorom s výkonom 150 kW. Uložený je v predu a poháňa výlučne predné kolesá. Na 100 km/h zrýchli v priebehu 8,4 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h. Na jedno nabitie prejde približne 500 km. Verzia s pohonom všetkých kolies zvládne o 40 km menej. Spoľahne sa na dvojicu elektromotorov - každý s výkonom 80 kW. Rýchlosť 100 km/h dosiahne za 7,7 s. Všetky uvedené údaje sú zatiaľ predbežné a musia byť ešte potvrdené v rámci homologizácie.
Lítium-iónová batéria má kapacitu 71,4 kWh. Uložená je v podlahe a nabiť ju na 80 % možno v priebehu 30 minút pri použití nabíjčky s výkonom aspoň 150 kW. V tomto ohľade neposúva latku vyššie. Toyota však sľubuje veľkú odolnosť batérie, za 10 rokov alebo 240 000 km (podľa toho, čo nastane skôr) má stratiť len 10 % svojej kapacity. Účinné kúrenie s tepelným čerpadlom má podľa Toyoty zabezpečiť minimálny pokles dojazdu v zimných mesiacoch v porovnaní s konkurenciou.
Oficiálne predstavenie Toyoty bZ4X v Európe sa uskutoční 2. decembra a následne automobilka spustí aj rezervačný systém. S odstupom niekoľkých mesiacov príde na trh aj elektrické Subaru Solterra, postavené na rovnakej platforme ako Toyota bZ4X. Veľkosťou bude porovnateľný s Foresterom.