Minulý rok nebol z pohľadu predajov pre automobilky ani zďaleka ideálny. Pandémia a s ňou pretrvávajúce nižšie predaje pokračujú aj v roku 2021. V 27 sledovaných európskych krajinách bolo v januári registrovaných 839 525 nových áut, čo znamená pokles v porovnaní s predkrízovým januárom minulého roka o 26 %. Ide o najhorší januárový výsledok od roku 1982. Výnimkou je akurát Švédsko, kde predaje vzrástli o 23 %. Príčinou je však zmena daňovej politiky, ktorá zapríčinila zvýšený záujem o vozidlá v decembri 2019 s následným prepadom v januári 2020 po prechode na nové daňové pravidlá. O 8 % vzrástli predaje v Nórsku, kde pomáhajú otvorené predajne aj veľké dotácie na elektromobily.
Podiel predaných SUV stále rastie
Výborný štart do nového roka vzhľadom k situácii zaznamenali SUV. V januári sme zaznamenali historicky najvyšší podiel predajov SUV v Európe, ktorý dosiahol úroveň 44 %. "Dopyt po SUV neukazuje žiadne znaky stagnácie a Európa ukazuje podobný vzorec rastu popularity (SUV), aký sme mohli vidieť v USA a Číne. Berúc do úvahy vyššiu cenu a emisie, výsledky sú obzvlášť pozoruhodné," komentoval situáciu na trhu SUV Felipe Munoz, analytik spoločnosti JATO Dynamics.
Lídrami v predajoch SUV boli značky Volkswagen, Peugeot a BMW, najvýraznejší rast trhového podielu však zaznamenal Ford na štvrtom mieste.
Predaj rástol tradične novým modelom
Keď sa pozrieme na tabuľku s tromi najpredávanejšími autami v jednotlivých segmentoch a porovnáme to s januárom minulého roka, vidíme takmer všade pokles. Výnimkou je niekoľko modelov, ktoré boli medzičasom nahradené novšou generáciou. Platí to napríklad pre Peugeot 2008, Mercedes S či Daciu Sandero. O tri percentá si v medziročnom porovnaní pomohla aj Toyota Yaris, ktorá bola v januári s počtom 18 094 vôbec najpredávanejším autom v Európe. Výrazne klesli predaje Volkswagenu Golf - tradičná jednotka posledných rokov klesla už na štvrté miesto.
Zdroj: JATO Dynamics