Autosuv.sk

Novinky SUV

Renault ukazuje vodíkovým konceptom Embléme, ako znížiť uhlíkovú stopu o 90 %

Nový koncept využíva vodíkové palivové články aj batériu a s hmotnosťou 1 750 kg je výrazne ľahší ako dnešné elektromobily.
Renault ukazuje vodíkovým konceptom Embléme, ako znížiť uhlíkovú stopu o 90 %

Dlhodobým cieľom automobiliek je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Renault Group ju chce dosiahnuť najskôr v Európe do roku 2040, a potom aj celosvetovo do roku 2050. K tomu potrebuje znížiť emisie vozidiel od kolísky až do hrobu - teda od ťažby materiálov, cez výrobu, používanie až po recykláciu vozidla (podrobnejšie rozpísané na konci článku v odseku "Analýza životného cyklu").

Na autosalóne v Paríži ukáže Renault koncept, ktorý ho teoreticky dokáže výrazne priblížiť k tomuto cieľu. Je ním aerodynamicky tvarované coupé s názvom Embléme. Technikou nadväzuje na koncept vodíkového Scenicu Vision H2 Tech z roku 2022.

Embléme má elektromotor s výkonom 160 kW, ktorý využíva energiu z dvoch zdrojov. Jedným z nich je konvenčná batéria, ktorá pokryje každodenné potreby a druhým sú vodíkové palivové články. Tie zas primárne slúžia počas dlhých ciest.

Batéria má kapacitu 40 kWh a do vodíkovej nádrže sa zmestí 2,8 kg nízkouhlíkového vodíka. V praxi to podľa Renaultu vystačí na prejdenie 1 000 km trasy bez nabíjania, ale s dvoma 5-minútovými prestávkami na tankovanie vodíka.

O 4,8 m dlhom vozidle vieme, že vyniká nízkym koeficientom odporu vzduchu Cx 0,25 a pomerne nízkou hmotnosťou 1 750 kg, čím určite prekonáva dnešné elektromobily. Viac podrobností sa zrejme dozvieme počas autosalónu v Paríži.

Podstatné pri tomto koncepte je maximalizovanie dekarbonizácie. Na dosiahnutie tohto cieľa bolo preskúmané množstvo kombinácií: recyklované materiály s nízkou uhlíkovou stopou, prírodné materiály, výrobné procesy úplne založené na obnoviteľnej energii, všeobecná implementácia opätovne použitých dielov a cirkularita.

Cieľom v prípade konceptu Embléme bolo znížiť skleníkové emisie na 5 t. Ide o 90 % zníženie v porovnaní s Renaultom Captur so spaľovacím motorom (50 t skleníkových emisií) a tiež o výrazný pokles v porovnaní s elektrickým modelom Megane E-Tech (24 t).

Analýza životného cyklu je vedecká metóda na kvantifikáciu vplyvov vozidla na životné prostredie od kolísky až po hrob. Zahŕňa ťažbu materiálu a výrobu komponentov, ako aj montáž, dopravu, používanie, údržbu a recykláciu vozidiel. Ide o globálny, štandardizovaný multikriteriálny nástroj používaný skupinou Renault. Jedným z jeho hlavných použití je výpočet potenciálu globálneho otepľovania spojeného s emisiami skleníkových plynov meranými v ekvivalente CO2 (CO2 ekv.) na predané vozidlo. Renault Group počíta skutočnú spotrebu svojich vozidiel nad 200 000 km. Renault Group a Ampere tiež podporujú návrh francúzskeho automobilového priemyslu na meranie vplyvu celého životného cyklu vozidla.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní