Autosuv.sk

Novinky SUV

Šéf Volva: Slabá infraštruktúra a možné zvýšenie daní stojí v ceste elektromobilite

Volvo má v ponuke len jeden elektromobil, napriek tomu si verí, že do roku 2025 budú elektromobily tvoriť až 50 % jeho predajov. Šéf značky vidí riziko skôr v slabej infraštruktúre a prípadnom zvýšení daní.
Šéf Volva: Slabá infraštruktúra a možné zvýšenie daní stojí v ceste elektromobilite

Volvo plánuje do roku 2025 zvýšiť predaj plne elektrických áut tak, aby tvorili 50 % predajov značky. V tomto roku chce pritom predávať už len plug in hybridy a elektromobily. Polovica predajov teda pripadne na nabíjateľné hybridy a polovica na elektromobily. Volvo si tento cieľ vytýčilo v súlade s plánom stať sa uhlíkovo neutrálnou spoločnosťou do roku 2040.

Len jeden elektromobil v ponuke

Odvážny cieľ považuje automobilka za reálny. V roku 2019 pritom predala 45 933 nabíjateľných hybridov a elektromobilov, v minulom roku to už bolo 115 436, čo je 19,8 % zo všetkých predaných vozidiel. V Európe je toto percento ešte lepšie, keď len samotné plug in hybridy tvorili približne tretinu predajov značky. Na druhej strane Volvo má v ponuke momentálne len jeden elektromobil XC40 Recharge, druhý predáva jeho dcérska značka Polestar. Ďalší elektromobil začne predávať v tomto roku, pravdepodobne pôjde o novú verziu modelu XC40 s karosériou "SUV kupé". 

Vzhľadom na ambiciózne plány je ponuka elektromobilov Volvo zatiaľ chudobná, aj preto sa portál Autocar spýtal šéfa Volva, Håkana Samuelssona, ako vidí schopnosť značky plniť svoje ciele predaja elektromobilov. "Máme v našom produktovom pláne autá, ktoré nám budú pripravené zabezpečiť elektrickú polovicu predajov," komentoval plány produktového portfólia Samuelsson. Otázkou pre švédsku značku ostáva tempo rastu záujmu o elektromobily, ale to nie je jediný problém.

Infraštruktúra a dane

"Ale jednou vecou mimo našu kontrolu, ktorá potrebuje byť lepšia pre rýchlejší nástup elektromobility, je nabíjacia infraštruktúra, do ktorej musia vlády investovať. Elektrické autá potrebujú výkonné nabíjačky popri hlavných cestných ťahoch. To sa musí udiať rýchlo, aby sme dosiahli 50 % podiel elektrických áut," upozornil na problém Samuelsson. Podľa šéfa Volva by sa o nabíjacie stanice mali zaujímať hlavné veľké značky so sieťou čerpacích staníc, lebo nabíjanie je palivom budúcnosti. 

Druhým problémom môže byť zvýšenie dane za elektrickú energiu. So znížením spotreby klasických palív príde ruka v ruke aj pokles príjmov pre štáty zo spotrebných daní. Vlády sa budú snažiť výpadok skôr či neskôr nahradiť. "Ak chcú vlády preferovať elektrifikáciu, nabádam ich, aby odolali pokušeniu zdaniť elektrinu viac ako dnes," dodal Samuelsson.

Tagy

Pokračovať v čítaní