Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Mazda CX-5 prichádza v limitovanej verzii Edition 100

Mazda sa chváli výnimočnou verziou Edition 100. Na nás zapôsobila zladením atmosférického motora a automatickej prevodovky.
Test: Mazda CX-5 prichádza v limitovanej verzii Edition 100

S príchodom modelového roku 2021 predstavila Mazda niekoľko menších vylepšení svojho SUV CX-5. Okrem toho prišla japonská značka pri príležitosti stého výročia svojho vzniku aj so špeciálnou limitovanou edíciou Edition 100. Práve túto špeciálnu verziu sme dostali na test. Vychádza z najvyššej výbavy Takumi plus a navyše ponúka niekoľko prvkov, ktoré si predstavíme prostredníctvom fotografií.

Vínovo červené čalúnenie sedadiel je kombinované s bielymi časťami interiéru. Na hlavových opierkach sú reliéfne logá 100th Anniversary. Okrem toho je vo výbave navigačný systém a elektricky ovládateľné strešné okno.

Emblémy sa nachádzajú aj na vínovo červených koberčekoch, v exteriéri zas zdobia blatníky a na sté výročie upozorňujú aj stredové krytky kolies.

Špeciálne prvky môžu vzbudzovať pocit jedinečnosti. Dôležitejšie je, že interiér pôsobí kvalitne aj bez nich. Novinkou, ktorá sa už netýka len verzie Edition 100, je väčší 10,25-palcový displej infotainmentu. Reakcie systému sú podľa Mazdy rýchlejšie a ovládanie intuitívnejšie. Grafika infotainmentu je už na prvý pohľad lepšia a pôsobí minimalisticky. Na obsluhu slúži otočný ovládač na stredovom tuneli, čo považujeme stále za veľmi dobré riešenie, vyhovuje nám viac ako moderné dotykové displeje. Celkovo nepôsobí infotainment ako najnovší výkrik módy, to však nepovažujeme za chybu.

Dobre zladený motor a prevodovka

O pohon sa v našom prípade staral benzínový atmosférický motor s objemom 2,5 l, spojený so 6-stupňovou hydrodynamickou prevodovkou. Na cestách nás potešil pomerne dobrým odhlučnením. Pomohlo, že má na pomery atmosférického motora dostatok sily už v nižších otáčkach.

Výraznejšie ho počuť až pri maximálnom zrýchľovaní, kedy motor točí 6 000 otáčok. Pri bežnom predbiehaní sme však nemuseli tlačiť motor na doraz, a to výrazným spôsobom prispieva ku kultúre chodu. V nízkych otáčkach motor pri zrýchľovaní neprotestuje a do kabíny neprechádzajú citeľnejšie vibrácie.

Prevodovka je veľmi dobre ovládateľná pomocou plynového pedála. Väčšina dnešných áut (najmä s turbo motorom) funguje systémom "on/off" - buď sú lenivé, alebo zrýchľujú naplno a medzi týmito polohami nič nie je.

Mazda s atmoférickým motorom a jeho zladením s prevodovkou je naopak veľmi plynulá, správnym stlačením plynu dávkujete nielen silu motora, ale veľmi presne vyzývate prevodovku k tomu správnemu preradeniu. Prejaví sa to najmä pri zrýchľovaní, prevodovka podradí, keď treba, ale nie zbytočne. Inými slovami vám dovolí rozhodnúť, či sa chcete oprieť o krútiaci moment motora, alebo podradiť bez siahnutia na manuálne radenie.

Spotreba

Spotreba atmosférického motora je veľmi závislá od spôsobu jazdy. Už malý rozdiel v hustote premávky mimo mesta spravil pri živšej jazde rozdiel 1,3 l. Rovnakú trasu sme v rannej špičke absolvovali za 8,6 l a neskôr za 7,3 l. Tempo jazdy bolo pritom podobné. Pri pokojnejšej jazde sme sa dostali aj na úroveň 6,4 l, na diaľnici sa spotreba pohybovala medzi 8,2 až 8,6 l. Výsledok v teste bol nakoniec 8,5 l.

Model CX-5 nám potvrdil, že Mazda ostáva svojskou automobilkou a to v dobrom slova zmysle. Ide do značnej miery proti prúdu. Namiesto malých prepĺňaných trojvalcov vie staviť na objemnejšie atmosférické motory.

Výkon 143 kW v prípade testovaného modelu sa môže zdať v realite trochu mdlejší. Ani zrýchlenie na 100 km/h v priebehu 9,2 s nemožno považovať za dych berúce. Na druhej strane plynulosť, ovládateľnosť a rýchla reakcia na plyn sú v premávke dôležitejšie. Špeciálna výbava Edition 100 z nej robí výnimočnejší kus. Na nás zapôsobili najmä červené sedadlá, ktoré viditeľne oživili interiér.

Značka a model Mazda CX-5
Motor benzínový štvorvalec 2,5 l
Pohon všetkých kolies
Prevodovka/počet stupňov Automatická/6
Výkon kW(k)/pri otáčkach 143(194)/6 000
Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach 258/4 000
Spotreba v teste (l) 8,5
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 9,2
Cena od/verzia/testovaný model (eur) 23 295/34 245/39 950

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní