Automobilky vo svojich tlačových správach vždy informujú o rýchlosti nabíjania za ideálnych podmienok, prax potom môže byť výrazne odlišná. To je prípad Toyoty bZ4X a jej nabíjania pri silných mrazoch, či pri viacnásobnom rýchlom nabíjaní v rámci jedného dňa.
Obmedzenie nabíjania sa dotýka viac dvojmotorového modelu s pohonom všetkých kolies. Rozdiel môže byť spôsobený batériou, ktorá nie je rovnaká ako v modeli s pohonom predných kolies. Malý rozdiel je v kapacite (71,4 kWh:72,8 kWh) a výraznejší rozdiel je vo výkone nabíjania.
Menšiu batériu modelu s pohonom predných kolies možno nabíjať výkonom až 150 kW, zatiaľ čo verziu s pohonom oboch náprav maximálne výkonom 100 kW. Rozdiel medzi nabíjaním oboch modelov potvrdila aj japonská automobilka.
Poznámka Toyoty k modelu bZ4X, zverejnená portálom Motor1:
"Časy jednosmerného nabíjania sa odhadujú na základe ideálnych podmienok nabíjania. Keď teploty klesnú pod 50 stupňov Fahrenheita (10°C), čas nabíjania sa výrazne predĺži. V prípade modelu bZ4X AWD sa nabíjanie môže spomaliť viac ako pri iných modeloch pri počasí pod 32 stupňov Fahrenheita (0°C) a nemusí byť možné, keď teplota klesne na približne -4 stupne Fahrenheita (-20°C) a menej. Stav batérie pohonu, špecifikácie nabíjačky a úplné nabíjanie jednosmerným prúdom viac ako dvakrát denne, môžu tiež negatívne ovplyvniť čas nabíjania."
Prístup Toyoty a jej otvorenú komunikáciu o limitoch batérie oceňujeme. Portál Motortrend si vyskúšal rýchlonabíjanie Toyoty bz4X AWD v Los Angeles pri teplote 17°C. Maximálny nabíjací výkon dosiahol úroveň 65 kW (nabíjačka umožňovala nabíjať výkonom 150 kW).
K výraznému poklesu rýchlosti nabíjania došlo tradične po dosiahnutí úrovne nabitia na 80 % a nad 90 % klesol výkon nabíjania iba na 1 kW. Toyota evidentne nechce, aby sa batéria dobíjala do 100 % jednosmerným prúdom.
"Dôvod, prečo sa bZ4X nebude nabíjať tak rýchlo, ako mnohé konkurenčné elektromobily je jednoduchý: Toyota to nechce," vysvetlil pre Motor1 Tom Moloughney z portálu InsideEV.
Tieto obmedzenia môžu novú elektrickú Toyotu na prvý pohľad znevýhodňovať pred konkurenciou a v prvých rokoch používania tomu zrejme tak bude. My za tým vidíme hlavne snahu chrániť batériu do budúcnosti.
Znižovanie rýchlosti nabíjania pri nízkych teplotách, či pri viacnásobnom rýchlom nabíjaní v rámci jedného dňa pomôže Toyote udržať kapacitu batérie na vysokej úrovnu dlhšie. Toyota už skôr vyhlásila, že batérie modelu bZ4X za 10 rokov používania alebo 240 000 km stratia len 10 % svojej kapacity. Teraz nám je jasné, ako si k tomuto cieľu dopomohla.