Dva roky po predstavení štúdie BMW i Hydrogen NEXT sa na mníchovskom podujatí IAA Mobility 2021 odhalí model BMW iX5 Hydrogen. Vozidlo, ktoré je stále v stave predsériového vývoja, využíva pohon na vodíkové palivové články a návštevníkom bude k dispozícii v počte niekoľkých kusov. Tí si ho budú môcť vyskúšať počas jazdy v modrých pruhoch, spájajúcich hlavné výstavisko s ostatnými výstavnými miestami v centre mesta.
Do konca budúceho roka vznikne pre potreby predstavovania a testovania malá séria vozidiel BMW iX5 Hydrogen, pričom toto vozidlo vychádza z modelu BMW X5. „S vysoko výkonnými palivovými článkami a s upravenou batériou je pohonný systém modelu BMW iX5 Hydrogen svetovým unikátom,” povedal Juergen Guldner, riaditeľ pre Technológie vodíkových palivových článkov a projektov vozidiel v spoločnosti BMW Group. „Týmto spôsobom vytvárame novú cestu pre trvalo udržateľnú radosť z jazdy.”
BMW vidí vo vodíku potenciál
Podľa BMW má technológia vodíkových palivových článkov pri správnych podmienkach potenciál, aby sa stala ďalším pilierom v ponuke pohonov bavorskej značky. Pokiaľ by vodík vznikal s použitím obnoviteľnej energie a bola by k dispozícii potrebná infraštruktúra, mohla by táto technológia doplniť portfólio elektrifikovaných pohonov spoločnosti BMW Group.
Zároveň by dokázala splniť nároky zákazníkov, ktorí nemajú vlastný prístup k elektrickej nabíjacej infraštruktúre, často jazdia na dlhé vzdialenosti, prípadne vyžadujú vyššiu mieru flexibility.
Alternatíva aj na dlhšie trasy
Pohon využíva vodík ako zdroj energie, ktorý sa v palivových článkoch premieňa na elektrinu. Vzniká tak elektrický výkon s hodnotou 125 kW (170 k), pričom jediným vedľajším produktom je vodná para. Tento druh pohonu umožňuje cestovanie vysokými rýchlosťami aj na dlhšie vzdialenosti. Elektrický motor pochádza z piatej generácie technológie BMW eDrive, použitej aj v modeloch BMW iX.
Vo fázach plachtenia a brzdenia slúži ako generátor, ktorý dodáva energiu do výkonovej batérie. Energia, uložená vo výkonovej batérii, sa využíva aj pri mimoriadne športových jazdných manévroch – poskytuje systémový výkon 275 kW (374 k).
Vodík, potrebný na energiu pre palivové články, sa uskladňuje vo dvoch 700-barových nádržiach vyrobených z plastu, zosilneného karbónovými vláknami (CFRP), do ktorých sa dovedna zmestí šesť kilogramov vodíka.