Výrobný závod Volkswagenu v Salzgitteri začal s recykláciou použitých batérií elektromobilov. S myšlienkou na recykláciu batérií sa pritom začal zaoberať pred 12-timi rokmi, teda v čase pred škandálom dieselgate, a predtým ako sa počítalo s tak rýchlym prechodom smerom k elektromobilite, aký zažívame. "Nezačali sme príliš skoro, ale práve včas. Teraz máme šancu odštartovať proces, ktorý je skutočne ekonomicky a ekologicky udržateľný bez nutnosti čokoľvek prenáhliť," komentoval začiatok vývoja recyklácie Marko Gernuks, šéf pre optimalizáciu životného cyklu vo Volkswagene.
Zrecykluje 3600 batérií za rok
Kapacita závodu v Salzgitteri je v pilotnej fáze obmedzená na recykláciu 3 600 batérií za rok. Potreba recyklovania veľkého množstva batérií sa očakáva až koncom desaťročia. Pred recykláciou sú batérie testované a zisťuje sa, či sú použiteľné na iné účely. Následná recyklácia nevyžaduje energeticky náročné tavenie vo vysokých peciach.
Použité batériové systémy sú najskôr hĺbkovo vybité a rozobraté. Jednotlivé časti sú v stroji rozbité na granulát a následne vysušené. Výsledkom procesu je zisk materiálov ako hliník, meď a plasty. Okrem nich ostane čierny prášok obsahujúci lítium, nikel, horčík, mangán a kobalt, rovnako aj grafit. Separáciu materiálov z prášku má na starosti špecializovaný partner.
Emisie zníži o 1,3 t CO2
Recyklovaním batérie s kapacitou 62 kWh a jej následnom použití na výrobu katód sa podľa kalkulácií zníži produkcia CO2 o 1,3 t, ak sa pritom využije zelená energia. S rastúcim objemom recyklovaných batérií sa zníži cena recyklácie a v konečnom dôsledku to môže byť pre zákazníkov ekonomicky výhodné.
Fabriku Volkswagenu v Salzgitteri teraz čaká "optimalizovanie, optimalizovanie, optimalizovanie". Po naplnení jej kapacity prídu na rad väčšie závody s cieľom posunúť elektromobilitu smerom k masovej produkcii navzdory obmedzeným zásobám vzácnych nerastných surovín.