Autosuv.sk

Ostatné

Ako zabrániť zrážke so zverou?

Škoda radí ako jazdiť, a ako pomôžu asistenčné systémy pre zníženie rizika stretu so zverou. Jeden z dôležitých bezpečnostných prvkov však zatiaľ jej autá vo výbave nemajú.
Ako zabrániť zrážke so zverou?

Ako zabrániť zrážke so zverou? Presne túto otázku si v tlačovej správe kladie automobilka Škoda. Dôvodom sú české policajné štatistíky, podľa ktorých sa v minulom roku stalo viac ako 15 500 dopravných nehôd s lesnou zverou. Odhadovaná škoda presiahla 600 miliónov českých korún v prepočte 21,76 milióna eur. K stretu so zverou dôjde najčastejšie ráno pred úsvitom a večer za šera a počas stmievania.

Na prvom mieste je vodič

Nič nie je 100 % a úplne predísť zrážke s lesnou zverou sa nedá. Pre zníženie rizika je dobré v kritických oblastiach znížiť rýchlosť. Ak šofér zbadá prekážku vo vzdialenosti 60 m, tak z rýchlosti 90 km/h už nezastaví. Z rýchlosti 80 km/h by sa mu to teoreticky mohlo podariť na dráhe 55 m. Všetko závisí od reakčnej doby, stavu vozovky a kvality pneumatík. Problémom mnohých šoférov je, že nevedia panicky brdziť. "V kritickej situácii je potrebné doslova nakopnúť brzdový pedál a všetkou silou brzdiť až do zastavenia. Pulzovanie pedála vplyvom ABS vedie niektorých vodičov k tomu, že ho podvedome uvoľňujú - a to je práve tá najväčšia chyba," vysvetľuje analytik týmu dopravnej bezpečnosti automobilky Škoda, Karel Mulač. Ďalej dodal, že najlepšou reakciou je prudké brzdenie a držanie volantu v smere jazdy bez snahy o vyhnutie sa zrážky manévrovaním. Najmä v prípade šoférov bez skúseností so zvládaním šmyku a kritických situácií potom hrozí "výlet" mimo cestu, čo môže mať výrazne horšie následky. Úroveň pasívnej bezpečnosti dnešných áut je tak vysoká, že náraz do zvieraťa, bežne sa vyskytujúceho v Európe, zvládne posádka bez väčších problémov.

Pomáhajú aj asistenčné systémy

Dnešné asistenčné systémy vodiča varujú pred nárazom a zvládajú to v širokom pásme rýchlosti od 5 aj do 210 km/h. Mnohé z nich dokážu šoférovi pomôcť aj aktívnym brzdením a podporou pri plnom brzdení. Svojím dielom pomáhajú aj adaptívne svetlomety, ktoré prispôsobujú osvetlenie situácii. Často sa stáva, že pravý kraj cesty a priestor vpravo od neho osvetlia do diaľky aj v prípade, keď ide oproti auto, čo zvyšuje šancu zbadať zver včas.


Foto: Škoda

Keď však zver vybehne znenazdajky z krovia, tak asistenčné systémy nepomôžu. Zručný šofér si môže popri maximálnom brzdení pomôcť blikaním diaľkovými svetlami a trúbením (nám sa v praxi osvedčil najmä hluk, čiže trúbenie, raz sme odplašili jelenicu aj vďaka pískajúcim pneumatikám pri snahe o manéver).

Veľkým pomocníkom je nočné videnie

Náš zážitok zhruba spred šiestich rokov nám ukázal, aké prospešné dokáže byť nočné videnie. Odvážanie hostí zo svadby na nie zrovna pomalom BMW X5 M50d nám "spestrilo" upozornenie nočného videnia na zver v blízkosti cesty. Akustický signál a grafické upozornenie na head up displeji spustilo reakciu v podobe maximálneho brzdenia a márnej snahy o nadviazanie vizuálneho kontaktu s prekážkou. Až po zastavení sa zjavili dva kusy vysokej zveri vo svahu vedľa cesty nad úrovňou strechy vozidla, pritom len na jeden skok od cesty. V cenníkoch Škody sme zatiaľ systém nočného videnia nenašli, ale postupne sa tento pomocník dostáva do lacnejších áut. Pred pár rokmi bol výsadou Mercedesov a BMW, dnes ho už nájdeme napríklad v Peugeote 508. Do niektorých áut ho už začal ponúkať aj koncern Volkswagen. Nočné videnie si možno nainštalovať aj na staršie auto. Viac o tom sme písali TU.

Čo robiť v prípade nehody

Pokiaľ už dôjde k nehode, je dôležité nespanikáriť. Prvou úlohou je skontrolovať zdravie posádky a zavloať záchranku. Ak nedošlo k zraneniam, tak prichádza na rad reflexná vesta a označenie miesta nehody trojuholníkom. Nehodu je potrebné zadokumentovať s Políciou. Zranené, prípadne mŕtve zviera určite nenakladajte do vozidla. Dobré je priamo z miesta nehody kontaktovať aj poisťovňu.

Tagy

Pokračovať v čítaní