Častice z opotrebovania pneumatík a vozovky vznikajú pri každej jazde autom. Odhaduje sa, že len v Nemecku ročne skončí na ulici 110-tisíc ton týchto častíc vo forme mikroplastov. Odtiaľ sú mikroplasty vetrom rozfúkané do prostredia, alebo zmyté dažďom cez kanalizáciu do pôdy a riek – a v konečnom dôsledku do oceánov.
Audi preto prišlo v spolupráci s Technickou univerzitou v Berlíne v rámci projektu Urbanfilter so systémom filtrov, ktoré majú zachytiť mikročastice predtým, ako sa dostanú do vôd. Filtračné systémy môžu byť rôzne kombinované v závislosti na prostredí a doprave v danom mieste. Projekt odštartoval v roku 2020 a dnes je v testovacej fáze.
Testy v laboratóriu aj na ceste
Testy v laboratóriu Technickej univerzity v Berlíne ukázali, že filtre fungujú veľmi efektívne. Bez zanesenia filtre dokážu trvalo zachytávať odpad z ulíc, cigaretové filtre, mikroplasty vo forme plastových granulátov do veľkosti troch milimetrov, obaly od cukríkov a vrchnáky jednorazových šálok od kávy.
Už viac ako mesiac je filter nasadený aj na frekventovanej ceste v Berlíne. Urbanfilter úspešne zvládol svoju prvú záťažovú skúšku počas série búrok v polovici februára. Na svojom súčasnom mieste má zostať v prevádzke do konca roka. Vedci chcú odobrať vzorky pritekajúcej aj odtekajúcej vody, aby určili jej účinnosť v reálnych prevádzkových podmienkach v priebehu ročných období.
Rok v prevádzke bez údržby
Odfiltrovanie ultrajemných častíc stále stavia tím výskumníkov okolo Daniela Venghausa pred výzvy. "Systém už prešiel testami s brúsenou gumou pneumatík s veľkosťou od 20 do 1 000 mikrometrov v podmienkach slabého až stredného dažďa. Teraz pracujeme na zlepšení výkonu filtra pri silných dažďoch," vysvetľuje Venghaus.
Cieľom skúšok a ďalších vývojových prác je, aby Urbanfilter bol v prevádzke až rok bez toho, aby sa musel udržiavať alebo čistiť. Tu vstupuje do hry aj inteligentná konektivita. Zbiera sa tu množstvo rôznych informácií, ako napríklad harmonogram čistenia ulíc, intenzita dopravy na ulici, časy dopravných špičiek a predpoveď počasia.
Na základe týchto faktorov je možné predpovedať úroveň znečistenia každého jednotlivého filtra a určiť, kedy je najlepší čas na jeho vyprázdnenie. Filter je možné vyprázdniť aj preventívne, napríklad pred prudkými dažďami.