Americký kongres schválil novú legislatívu, ktorá sa dotkne áut a bezpečnosti na cestách. Súčasťou schváleného návrhu je aj povinnosť pre automobilky montovať do nových vozidiel zariadenie, ktoré má zabrániť v jazde opitým šoférom. Nariadenie vstúpi do platnosti od roku 2026.
Automobilky už dávnejšie prišli s jednoduchým riešením merania alkoholu v dychu. Napríklad Volvo začalo s predajom systému Alcoguard v roku 2008. Vodič pred jazdou fúkol do zariadenia a pokiaľ množstvo alkoholu prekročilo normu 0,2 g/l, tak vozidlo nemohol naštartovať. Zariadenie bolo s vozidlom spojené pomocou rádiového signálu a vďaka pokročilým senzorom ho nebolo možné oklamať napríklad použitím pumpy a simulovať tak vdýchnutie vzduchu do zariadenia.
Volvo - Alcoguard
Takéto riešenie ako súčasť povinnej výbavy nepripadá do úvahy. Pravidelné opakovanie dychovej skúšky by pre vodičov nebolo príjemné. Navyše môžu vzniknúť situácie, napríklad ráno po použití ústnej vody, keď môže vodič "nafúkať" aj bez toho, aby požil alkohol. Následne by musel niekoľko minút počkať a opakovať dychovú skúšku. Pri rannom ponáhľaní do práce by išlo o veľkú nepríjemnosť.
Automobilky budú musieť prísť s pasívnym monitorovaním šoféra, tak to vyžaduje americký zákon. V praxi to znamená, že šofér nebude musieť aktívne vykonať žiadny úkon navyše (napríklad dychovú skúšku). Technológia v zákone nie je ďalej presne špecifikovaná a automobilky majú pri vývoji systému voľné ruky.
Využiť by mohli napríklad infračervené kamery na sledovanie šoféra. Niektoré automobilky ich už dnes využívajú na odhalenie únavy za volantom. Pomocou kamier môže systém kontrolovať správanie šoféra, zisťovať, či je pri vedomí, a či sleduje dianie na ceste. V budúcnosti môžeme očakávať podobné legislatívne zmeny aj v Európe.
Zdroj: Associated Press