Spoločnosť Lightyear už predala 120 vozidiel Lightyear One záujemcom v Holandsku. V poslednom kvartáli tohto roku chce rozbehnúť sériovú výrobu zatiaľ v limitovanom počte 946 kusov. Auto na prvý pohľad zaujme aerodynamickým tvarom. Nízka a 5,1 m dlhá karoséria prináša okrem aerodynamiky veľkú plochu pre solárne panely (5 m2). Vo vnútri je miesto pre štvorčlennú posádku, do veľkého kufra sa zmestí batožina s objemom až 780 l.
Solárna energia má pokryť ročnú spotrebu vozidla
Kapacita batérie vozidla je 60 kWh a možno ju nabíjať aj tradičným spôsobom. Solárna strecha však v tomto prípade nie je len doplnok na predĺženie dojazdu. V slnečných krajinách ako Taliansko má podľa spoločnosti Lightyear solárna energia v priemere pokryť ročnú spotrebu vozidla. Za jednu hodinu solárneho nabíjania počas slnečného dňa má dojazd narásť o približne 12 km.
Teória hovorí, že táto rýchlosť nabíjania by mala stačiť na pokrytie bežného denného nájazdu a možno si aj nejakú energiu ušetríte na dlhší víkendový výlet. Minimálne na papieri to vyzerá zaujímavo.
Nie je lacné, otázkou je odolnosť solárnych panelov
O pohon solárneho elektromobilu sa stará štvorica elektromotorov, umiestnených v rohoch karosérie. V praxi nepôjde o rýchle auto, minimálne zrýchlením na 100 km/h v priebehu necelých 10 sekúnd neohúri. Všetko je podriadené celkovému dojazdu 720 km. Špeciálne pneumatiky Bridgestone s rozmermi 175/60 R19 prispievajú k predĺžemniu dojazdu až o 27 km. V porovnaní s dnešnými Eko pneumatikami sú o 3,6 kg ľahšie.
Cena nového solárneho vozidla sa vyšplhá až k sume, za ktorú by ste dostali dobre vybavenú luxusnú limuzínu. Pri sume 150 000 eur (bez dane!) sa nečudujeme, že v pláne je na začiatok výroba len obmedzeného počtu vozidiel. Okrem vysokej ceny vozidla je pre nás otázkou aj údržba, servis a odolnosť solárnej plochy.
Zdroj: Car magazine a Lightyear