Motošport je vždy svojimi sofistikovanými technológiami vpredu a niekedy odhalí budúce smerovanie automobiliek.
Motošport bol vždy výkladnou skriňou automobiliek. Či si
zoberieme Ferrari a jeho dlhoročnú spätosť s Formulou 1, ale aj Citroen
a jeho úspechy v rely na prelome tisícročí, neskôr vo WTCC, motošport
vždy pozdvihoval meno značky na novú úroveň. Ak preteky vo vývoji športových špeciálov
zároveň prinášajú užitočné riešenia do obyčajných áut, prínos je dvojnásobný. Dokonca
aj dnešná Formula 1 s turbom, hybridným systémom a s rekuperáciou
energie má značný prínos pre bežné autá. Jedným z dôvodov na zmenu motorov
a prechod na hybridnú pohonnú jednotku s turbom bol aj záujem
niektorých dodávateľov, spájaný práve s touto pokročilou technológiou.
Mercedes postaví auto s motorom F1
Pekný príklad na prepojenie F1 a áut, určených do bežnej premávky, ponúka Mercedes. Nové auto, nesúce označenie Project One síce nemožno označiť slovom bežné, ale je akýmsi medzistupňom a ukazuje, že aj pohonná jednotka z F1 sa dá použiť v bežnej premávke a po vhodných úpravách k nej nepotrebujete zástup mechanikov. V budúcnosti sa tomuto autu budeme ešte podrobne venovať, zatiaľ si aspoň prvé dostupné informácie môžete prečítať v článku z nášho partnerského webu F1.sk - KLIKNITE SEM!
Čo je zaujímavé pre automobilky, nemusí byť pre fanúšikov.
Napríklad obmedzená spotreba nevonia ani jazdcom. Prísne normy na znižovanie
emisií však nútia veľkých hráčov v automobilovom priemysle masívne
investovať do ich znižovania, tak prečo nevyužiť aj peniaze investované do
vývoja motorov v F1. Ani to však nie je konečné riešenie.
Elektrika je na vzostupe
Podpora (najmä) európskych štátov smeruje automobilky k elektromobilom. Preto na dôležitosti získavajú preteky elektromobilov. Rallycross, jeden z najrýchlejšie rastúcich motošportov súčasnosti, možno dostane v priebehu nasledujúcich rokov svoju elektrickú alternatívu. Viac sa dočítate v nasledujúcom článku - KLIKNITE SEM!
Rellycross s elektromobilmi by sa stal doplnkom existujúcej Formuly E. A práve do “elektrického“ šampionátu monopostov ohlásilo v poslednom období vstup niekoľko značiek. Audi, Porsche a aj Mercedes vidia vo svojom prepojení na tento motoristický šport zmysel. Jedným z dôvodov je určite vývoj úzko spätý s potrebami dnešných elektromobilov. Druhým lákadlom pre automobilky je marketing. Formula E a jej mestské okruhy prinášajú na podnose tiché monoposty s nulovými priamymi emisiami tomu správnemu publiku. Obyvatelia mesta sú totiž tí, ktorým je väčšina dnešných elektromobilov určená.
Dočkáme sa vodíka v motošporte?
V budúcnosti by sme sa vo svete motošportu mohli dočkať aj ďalších vozidiel s alternatívnym pohonom. Trinásť významných firiem z oblasti energetiky, dopravy a priemyslu totiž vidí budúcnosť dopravy a odvetví v energetickom priemysle vo využití vodíka.
Air Liquide, Alstom, Anglo American, BMW GROUP, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group, Total a Toyota spojili svoju snahu pri presadzovaní áut na vodík. V súčasnosti je väčším problémom ako skonštruovanie vozidla, využívajúceho vodík, slabá infraštruktúra. Veď napokon sme sa o tom presvedčili aj pri našom teste vodíkovej Toyoty Mirai – KLIKNITE SEM!