Testy amerických vozidiel ukázali v kategórií autonómnej jazdy prekvapivé výsledky. Cadillac je vraj lepší ako Tesla.
Autonómna jazda je v Spojených štátoch amerických oveľa vyspelejšia ako v Európe. Za tým stojí okrem iného aj fakt, že cesty v USA sú rovnejšie, širšie a jednoduchšie ako u nás. Navyše majú viac menej jednotné značenie a jednotnú legislatívu. Zatiaľ, čo u nás sa o autonómnej jazde dá rozprávať iba ako o súhrne jazdných asistentov, Američania sa hrdia oveľa vyspelejšími systémami autonómnej jazdy.
Portál Consumer Reports vypracoval štúdiu, v ktorej sa porovnávali Americké autá práve v oblasti samostatnosti. Funkciu Autopilot poznáme asi všetci. Patrí Tesle a neustále sa zlepšuje. Podľa štúdie však nie je najlepší. Na čele rebríčku stojí Cadillac.
Na testovacej trati v štáte Connecticut sa proti sebe postavilo osem áut piatich známych značiek, ktoré sa vyrábajú v USA. Išlo o modely Nissanu, Volva, Infiniti, Tesly a Cadillacu. Každé z nich sa hodnotilo vo viacerých aspektoch. Aká vyspelá je automatizácia? Ako ľahko sa systém používa? Rozumejú vodiči, ako a kedy sa má systém použiť? Dbá systém aj na vodičovu pozornosť? Ako sa systém správa, keď vodič prestane reagovať?
Správa hovorí, že Tesla vedie vo vyspelosti automatizácie, schopnosti systémov a jednoduchosti používania. Technicky je teda lepšia. Na základe platnej legislatívy je však potrebné, aby auto vedelo omnoho viac. V poronaní s Cadillacom bola horšia v sledovaní vodiča a prevencií nehôd, ktoré vyplývajú z nepozornosti. Množtvo známych nehôd Tesly vzniklo práve kvôli nadmernému spoliehaniu sa vodičov na systém Autopilot. Dnes, keď autá ešte nie sú autonómne stopercentne, je potrebné, aby vozidlo dávalo pozor nielen na cestu, ale aj na vodiča. Po posúdení všetkých kategórií tak vyhráva jednoznačne Cadillac s vyváženým pomerom funkčnosti a bezpečnosti. Na druhom mieste je Tesla.
Štatistiky a testy v uzavretom prostredí však nevypovedajú vždy o všetkých aspektoch systému. Systémy Cadillacu napríklad fungujú iba na zmapovaných diaľniciach a rýchlostných cestách. Tesla síce má svoje nedostatky, no funguje aj na kľukatejších okresných cestách s nekvalitným značením.
Vráťme sa však naspäť k štúdií. Prekvapivé dostihové víťazstvo koňa v pozadí však nie je jediným prekvapením. Ďalšou fascináciou je aj posledné miesto. To patrí dlhoročnému priekopníkovi v pasívnej, ale aj aktívnej bezpečnosti. Volvo XC40 a XC60 sa svojou autonómnou technológiou radia na chvost celého testu za Nissan a Infiniti.