Autosuv.sk

Ostatné

Autonómne riadenie 4. stupňa koncom dekády? Podľa Mercedesu je to reálne

Mercedes je svetovým lídrom v oblasti autonómnej jazdy a zatiaľ jedinou automobilkou s povolením autonómnej jazdy 3. stupňa.
Autonómne riadenie 4. stupňa koncom dekády? Podľa Mercedesu je to reálne

Mercedes prezradil svoje plány, týkajúce sa blízkej budúcnosti autonómneho riadenia vo svojich autách. Nemecká automobilka sa radí medzi lídrov v oblasti autonómneho riadenia. Ako prvá na svete dostala povolenie pre jazdu s autonómnym riadením 3. stupňa najskôr v Nemecku, a potom aj v niektorých štátoch USA.

Okrem toho má povolenie aj na autonómnu jazdu 4. stupňa v parkovacom dome na štuttgartskom letisku. Autá tu už parkujú samostatne bez prítomnosti vodiča, ale ide len o jeden z pilotných projektov a k 4. stupňu autonómneho riadenia vo väčšom meradle je ešte ďaleko.

Mercedes sa nesústredí len na vývoj vyšších stupňov autonómneho riadenia. V polovici dekády spolu s príchodom novej platformy MMA príde aj nová generácia autonómneho riadenia 2. stupňa. Dostupná bude aj v najlacnejších modeloch značky. Senzory novej generácie sú navrhnuté tak, aby lepšie zvládali náročné mestské prostredie. Mercedes sa zameral najmä na detekciu chodcov a zvládanie hustej a zložitej premávky.

Vylepšený má byť aj 3. stupeň autonómneho riadenia. Momentálne je k dispozícii v Mercedese S a EQS a využiť ho možno na vhodných úsekoch nemeckých diaľnic (viac ako 13 000 km) a v niektorých štátoch USA.

Veľkým obmedzením je jeho fungovanie na diaľnici len do rýchlosti 60 km/h, teda v princípe funguje len pri diaľničných dopravných zápchach. Ďalšou métou je umožniť jeho fungovanie do rýchlosti 130 km/h. Mercedes na tom spolupracuje so spoločnosťou NVIDIA.

Mozgom autonómneho riadenia je systém NVIDIA DRIVE, schopný  vykonať 254 biliónov operácií za sekundu na spracovanie údajov zo súboru senzorov obklopujúcich vozidlo. Mercedes v tlačovej správe neuviedol žiadny časový plán k nasadeniu vylepšeného autonómneho riadenia 3. stupňa do sériových áut.

Štvrtý stupeň autonómneho riadenia už nepotrebuje aktívneho šoféra. Vo vybraných lokalitách, aj keď nie za každého počasia, si poradí s jazdou bez využitia šoféra. Ten môže spať, prípadne sa venovať iným činnostiam.

Technologický riaditeľ Mercedesu, Markus Schäfer, uviedol, že dosiahnutie pokročilejšieho riadenia úrovne 4 je "uskutočniteľné" do konca desaťročia. "Absolútne, autá 4. úrovne v súkromnom vlastníctve. To je niečo, čo vidím v budúcnosti," povedal Schäfer na mediálnom podujatí minulý týždeň.

Využitie 4. stupňa autonómneho riadenia vidí najmä vo veľkých mestách. Príkladom môže byť Čína s obrovskými mestami a množstvom času strávenom v dopravných zápchach. "Predstavte si, že ste vo veľkom meste, idete z práce a dve hodiny sedíte v premávke, stlačíte tlačidlo a idete spať. Bude po tom dopyt," verí Schäfer.

Zdroj: Mercedes a Automotive News Europe

Tagy

Pokračovať v čítaní