Technologický pokrok docielil, že sme k autonómnej budúcnosti na kolesách stále bližšie. Jazde skutočne nezávislej od reakcií ľudí stojí v ceste okrem neukončeného vývoja technologií aj obmedzujúca legislatíva.
Otázka autonómnej jazdy bola kedysi považovaná za absolútny nonsens. Postupom doby však nabral vývoj na obrátkach tak, že kým sme pred pár rokmi považovali za naväčšiu prekážku nedostatočné technológie, dnes je to skôr obmedzujúca legislatíva.
Už v roku 2014 sa vynorila potreba riešenia morálnej otázky. Pokiaľ by sme sa totiž riadili prvým z troch základých pravidiel robotiky od spisovateľa Karla Čapka, v prípade nehody by bol počítač postavený pred dilemu, či v prípade nehody zabiť jedného alebo druhého účastníka. Táto otázka ostáva nezodpovedaná dodnes. Hovorilo sa o vypracovávaní kreditového systému, podľa ktorého by počítač posudzoval, nakoľko si ten ktorý človek zaslúži prežiť. No toto riešenie nie je ideálne a legislatíva aj z toho dôvodu ešte kompletne autonómnu jazdu nepodporuje.
V Európe momentálne legislatíva oficiálne neumožňuje autám jazdiť úplne samostatne. Aj preto je autonómna jazda Tesly stále označovaná ako beta softvér v testovacej fáze a všade máte výstrahu, že asistenti nemusia fungovať stopercentne. Z päťstupňovej katergorizácie autonómnej jazdy je momentálne povolený druhý level. Ten prikazuje, že auto nesmie prebrať úplnú kontrolu nad jazdou. Preto moderné Lane Assist technológie fungujú iba ombedzenú dobu a auto nedokáže meniť samostatne smer jazdy. V blízkom čase plánuje Európska únia prejsť na level 3, ktorý už v USA funguje.
V Amerike je v princípe autonómna jazda povolená. Jedinou podmienkou je, že auto musí mať všetky ovládacie prvky pre manuálnu jazdu a byť schopné v každom momente umožniť vodičovi prevziať riadenie, keď sa o to pokúsi.
Podľa najnovších informácií portálu endgadget, ktorý sa odvoláva na tlačovú agentúru Reuters, ohlásilo ministerstvo dopravy Spojených štátov amerických vydanie nových smerníc, ktoré pravidlá posunú ešte ďalej k autonómnej jazde. Ministerstvo zatiaľ neupresnilo, o aké zmeny pôjde, no zverejní ich už v utorok. Skonkrétnia sa podmienky autonómnej jazdy, požiadavky na úspešnú certifikáciu a celý proces by sa mal výrazne uľahčiť. Amerika je momentálne pravdepodobne najväčším trhom výskumu autonómnej jazdy a voľnejšia legislatíva by mala podľa odhadov dostať do ulíc ešte viac testovacích áut. Vďaka nim tak budeme opäť o krok bližšie k jazde bez nutnosti šoférovať.