Nórska Automobilová Federácia (NAF) už pravidelne vykonáva veľké testy dojazdu elektromobilov. Dojazdy meria v zime aj v lete, a tak už nazbierala celkom slušnú databázu údajov. Dobrou správou je, že elektromobily sa približujú k papierovému údaju o dojazde a za dobrých podmienok ho vedia aj prekonať. Tentokrát Nóri otestovali 21 elektromobilov v letnom teste pri teplote nad 20 °C za dobrého počasia.
Všetky autá vyrazili na cestu za rovnakých podmienok v jeden deň. Dojazd sa meral do momentu, keď auto stratilo výkon a zastavilo. Pred cestou neboli vozidlá predklimatizované a trasa pozostávala z jazdy v meste, mimo neho aj na diaľnici do rýchlosti 110 km/h. Všetky modely prešli aspoň jedným horským stúpaním, elektromobily s najdlhším dojazdom ich prešli celkovo tri.
Nasledujúci rebríček neslúži priamo na porovnanie vozidiel, keďže mnohé patria do iných kategórií a priamo si nekonkurujú. Rebríček má porovnať realitu s papierovými údajmi. Najlepšie si v testoch viedla Tesla Model 3 LR (modelový rok 2021) s nameraným dojazdom 654,9 km. Podľa WLTP pritom prejde na jedno nabitie 614 km.
Model | Dojazd (WLTP) | Dojazd v lete (rok testu) | Dojazd v zime (rok testu) |
Tesla Model 3 LR 2021 | 614 | 654,9 (2021) | - |
Ford Mustang Mach-e LR RWD | 610 | 617,9 (2021) | 502,5 (2021) |
Tesla Model 3 LR 2020 | 560 | 612 (2020) | 404,4 (2020) |
Ford Mustang Mach-e LR AWD | 540 | 551,9 (2021) | 430 (2021 |
VW ID.3 Pro S | 539 | 564 (2021) | - |
Škoda Enyaq | 520 | 522 (2021) | - |
VW ID.4 | 487 | 532 | - |
Hyundai Kona 2021 | 484 | 537 (2021) | - |
Polestar 2 | 470 | 467 (2021) | 344 (2021) |
Audi e-tron GT | 468 | 528,1 (2021) | - |
Ioniq 5 | 460 | 502 (2021) | - |
Xpeng G3 | 451 | 438,9 (2020) | 341,8 (2021) |
BMW iX3 | 450 | 556,2 (2021) | 432 (2021) |
Tesla Model 3 SR | 448 | 454,4 (2021) | - |
VW ID.3 | 418 | 421 (2021) | 340 (2021) |
Mercedes-Benz EQA | 417 | 451 (2021) | - |
Volvo XC40 Recharge | 417 | 442,9 (2021) | 332 (2021) |
Citroën ë-C4 | 350 | 345 (2021) | 261 (2021) |
Opel Mokka-e | 324 | 332,4 (2021) | - |
Fiat 500 Icon | 298 | 307,8 (2021) | 230,2 (2021) |
Honda e | 210 | 236,2 (2021) | 162 (2021) |
Mazda MX-30 | 200 | 219,6 (2021) | 165 (2021) |
Zaujímavé výsledky dosiahlo nové BMW iX3, ktoré prešlo až 556,2 km, čím výrazne prekonalo papierový dojazd 450 km. Veľmi dobre obstál aj Hyundai Kona s reálnym dojazdom 556,2 km v porovnaní s papierovým dojazdom 484 km. V zimných testoch (nie všetky modely ich už absolvovali) dopadli elektromobily citeľne horšie.
Do karát im hrala nižšia diaľničná rýchlosť. Pri rýchlosti 130 km/h ich spotreba už prudko stúpa (vysoký aerodynamický odpor a vysoké otáčky elektromotora, pri ktorých už jeho účinnosť klesá). Skrátiť reálny dojazd dokážu aj prestávky (bez možnosti nabíjania), po ktorých treba auto a kabínu opätovne vyhriať, alebo vychladiť. Tak isto vodiči sa za normálnych okolností už nespoliehajú na to, že ďalšie kilometre absolvujú s nulovým dojazdom podľa údajov palubného počítača. Celkovo však elektromobily z testu vychádzajú lepšie, akoby sme čakali.