Už viackrát sme informovali o novom prístupe automobiliek pri ponúkaní príplatkovej výbavy. Namiesto jej zaplatenia pri kúpe nového auta, si ju môžu zákazníci predplatiť len na potrebný čas. Prvýkrát sme o takomto biznis modeli počuli už v roku 2019 z úst zástupcov značky BMW počas prvej jazdy s vtedajšou novinkou, BMW 3 Touring.
Odvtedy sme počuli od rôznych zástupcov rôznych značiek podobné plány. Napríklad Volkswagen vidí v budúcnosti potenciál v aktivácii autonómneho riadenia pri cene 7 eur za hodinu. Viac o tom si môžete prečítať TU!
V USA už BMW za poplatok 25 dolárov ponúka na 15 mesiacov službu BMW Traffic Camera. S rozsiahlejším programom predplatnej výbavy prichádza BMW teraz v Kórei. Napríklad za vyhrievaný volant zaplatíte v prepočte 10 eur za mesiac, 92 eur za rok alebo 160 eur za tri roky. Možnosťou stále ostáva aj tradičné celoživotné zakúpenie vyhrievaného volantu za približne 220 eur.
Predplatiť si podobným spôsobom možno aj vyhrievanie sedadiel, bezdrôtové Apple CarPlay, pokročilé asistenčné systémy či automatické diaľkové svetlomety. Ani v jednom prípade netreba dodatočne navštíviť servis. Výbava bola totiž už do auta namontovaná počas výrobného procesu a BMW ju po zaplatení predplatného len na diaľku aktivuje.
Pre automobilky má tento biznis plán potenciál vysokého zisku aj napriek tomu, že budú do vozidiel montovať výbavu, ktorá sa nemusí nikdy využiť. Na jednej strane im to zjednoduší výrobu, na druhej strane môžu na predplatnom získať výrazne viac peňazí ako z klasického predaja výbavy.
Fungovanie predplatného v praxi musí dávať zmysel pre obidve strany, zákazníkov aj automobilky. V nasledujúcich riadkoch prinášame dva príklady, v ktorých to platí.
Vyhrievané sedadlá/volant
Priplatenie si za vyhrievaný volant a sedadlá má zmysel najmä v severských krajinách. Naopak v krajinách, kde celý rok nemrzne, asi ťažko nájdeme majiteľa ochotného priplatiť za prvok výbavy, ktorý využije raz do roka cestou na zimnú dovolenku. Predplatné na jeden mesiac však už môže byť zaujímavou alternatívou.
Asistent diaľkových svetiel
Jazdíte väčšinou cez deň a navyše v meste? Asistenta, ktorý automaticky prepína diaľkové a stretávacie svetlá využijete zrejme minimálne a v tomto prípade nemá zmysel zaškrtnúť ho pri objednávke príplatkovej výbavy.
Keď však príde raz za čas dlhá nočná jazda napríklad k moru, automatické prepínanie svetiel a vytieňovanie ostatných členov premávky je nielen komfortnejšie, ale z hľadiska viditeľnosti aj bezpečnejšie.
Zdro: Motor1 a BMW South Korea