Už sme si zvykli, že automobilky urýchľujú vývoj technológií investovaním do cudzích spoločností, ktoré prišli so zaujímavým nápadom a riešením. Výnimkou nie je ani BMW, ktoré so začínajúcimi spoločnosťami spolupracuje prostredníctvom BMW Startup Garagage už od roku 2015.
"BMW Startup Garage predstavuje vynikajúcu príležitosť pre spojenie so startupmi. Potom pokračujeme v spolupráci s najlepšími z nich,” vysvetlil Karol Virsik, riaditeľ výskumu konceptov a technológií vozidiel v spoločnosti BMW Group. "Startupy sú pre nás skutočne dôležité, pretože myslia nekonvenčne a mimo zabehnutých koľají. Prinášajú nám tak nové perspektívy a pohľady,” dodal Virsik.
Jedným z projektov, na ktorom BMW Startup Garage pracuje, je nový a podľa BMW revolučný elektromotor. S nápadom prišla mníchovská spoločnosť Deep Drive. Inovatívny koncept spoločnosti DeepDrive viac-menej spája dva elektromotory do jednej pohonnej jednotky a vytvára tak kompaktný pohon, ktorý je energeticky úsporný a dosahuje vysoký krútiaci moment.
V bežnom elektromotore stator pohybuje buď vnútorným, alebo vonkajším rotorom. V dvojrotorovej konštrukcii spoločnosti DeepDrive poháňa stator dva rotory súčasne. Malé rozmery a nízka hmotnosť takéhoto elektromotora umožňujú vyvinúť systém pohonu všetkých kolies, v ktorom má každý náboj kolesa vlastný elektromotor. Technológiu možno použiť aj v tradičnom v strede umiestnenom pohonnom systéme, kde vozidlo poháňa centrálne umiestnená pohonná jednotka.
Bavorská automobilka už otestovala prototyp systému na testovacej stolici a výsledky boli z pohľadu automobilky špičkové. "Prototypové komponenty od spoločnosti DeepDrive značne prekročili naše požiadavky”, hovorí Virsik. "To je v tak skorom štádiu a s úplne novou technológiou naozaj nezvyčajné.”
Ďalším krok predstavuje overenie v reálnom svete na ceste. Motory v kolesách budú vyžadovať menej miesta a budú energeticky účinnejšie, ľahšie a menej nákladné, čo z nich robí atraktívnu možnosť pre širokú paletu modelov vozidiel a potenciálne vysoký rozsah škálovateľnosti.
Konkrétne technické parametre nového riešenia sme sa v tejto fáze vývoja logicky ešte nemohli dozvedieť, ale podľa predpokladov BMW, by nové riešenie v prípade úspešnej implementácie mhlo priniesť 100 až 150 kg zníženie hmotnosti.