Autosuv.sk

Ostatné

BMW si patentovalo virtuálne zrkadlá, prispôsobia sa oku šoféra

Technológia sa spolieha na kamery namiesto klasických vonkajších zrkadiel. Obraz sa však neukazuje na klasickom displeji, ale na head up displeji v mieste zrkadiel.
BMW si patentovalo virtuálne zrkadlá, prispôsobia sa oku šoféra

Kamery namiesto vonkajších spätných zrkadiel si postupne hľadajú uplatnenie v sériových automobiloch. Automobilky pritom skúšajú rôzne umiestnenia displejov, zobrazujúcich obrazy kamier. Audi vstavalo displej do dverí, Lexus stavil na dodatočné displeje pod A-stĺpikom a Honda zas vstavala displeje do rohov palubnej dosky.

Foto: Lexus

S úplne iným riešením chce prísť BMW. Zabudnúť môžeme na klasický displej, nahradzujúci zrkadlá, namiesto toho chce BMW prísť s virtuálnym zrkadlom. V skutočnosti ide o využitie už dlhé roky dobre známej technológie. V podstate totiž pôjde o head up displej, len obraz nebude premietaný pred čelné sklo, ale na miesta, kde tradične bývajú osadené zrkadlá. Výhodou kamier namiesto zrkadiel je tradične lepšia aerodynamika. BMW však vidí v novom riešení aj ďalšiu výhodu.

Pri tradičných displejoch v stiesnených interiéroch áut musí ľudské oko výrazne preostriť, keď šofér strieda pohľad do diaľky pred vozidlom s pohľadom na displej v jeho tesnej blízkosti, čím namáha svoj zrak. V praxi to prináša pomalšie reakcie (šoférovi chvíľu trvá, kým preostrí zrak, a až následne zareaguje).

Obraz premietaný head up displejom sa však má dynamicky prispôsobovať šoférovmu oku. Pod pojmom prispôsobovanie myslí BMW ostré zobrazovanie objektov na sietnicu napriek ich rôznej vzdialenosti od šoférovho oka. Nemecký výrobca chce tento efekt dosiahnuť zobrazením virtuálneho zrkadla v správnej vzdialenosti, takže oko ostáva prispôsobené na pohľad do diaľky.

Minimálne na papieri vyzerá nové riešenie zaujímavo. Uvidíme, či ho BMW po podaní patentu dostane aj do reálnej praxe.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní