Autosuv.sk

Ostatné

BMW ukázalo elektrické SUV iX3 s dojazdom 459 km

Bavorská automobilka sa chváli novou generáciou batérií s vyššou kapacitou v pomere k zastavanému priestoru a hmotnosti.
BMW ukázalo elektrické SUV iX3 s dojazdom 459 km

BMW X3 bude prvým vozidlom dostupným s benzínovými aj naftovými motormi, s nabíjateľným plug-in hybridným, ako aj s čisto elektrickým pohonom. Elektrický model iX3 príde na trh koncom roka 2020 a jeho predaje sa začnú v Číne. Zároveň to bude prvé vozidlo značky, vyrábané pre celosvetové trhy v čínskom závode Šen-jang.

Premiéra nového modelu BMW iX3 znamená aj štartovací výstrel pre piatu generáciu technológie BMW eDrive. Najmodernejšia verzia elektrického motora, výkonovej elektroniky, nabíjacej technológie a vysokonapäťových batérií umožnila podľa BMW výrazný pokrok v oblastiach ako výkon, spotreba elektrickej energie a dojazd. "Výkonová hustota" elektrického motora, používaného v modeli BMW iX3, je o 30 percent vyššia ako v prípade existujúcich plne elektrických vozidiel spoločnosti BMW Group.

Motor sa vyznačuje účinnosťou na úrovni až do 93 percent, zatiaľ čo spaľovacie motory dosahujú účinnosť menej ako 40 percent. Nový pohon dodáva výkon 210 kW (286 k) a krútiaci moment 400 Nm, dostupný na rozdiel od ostatných elektrických motorov, pri vysokých otáčkach. Nový model BMW iX3 zvládne šprint z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy, čo je porovnateľné s konvenčne poháňaným modelom BMW X3 xDrive30i. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 180 km/h.


Foto: BMW

Kapacita batérií, v pomere k zastavanému priestoru a hmotnosti, sa zvýšila. Jednotková energetická hustota 188 samostatných článkov batérií v novom BMW iX3 je približne o 20 percent vyššia ako v prípade článkov batérií, ktoré automobilka doteraz používala vo svojich elektrických vozidlách. Celková kapacita energie 80 kWh, pričom využiteľných je 74 kWh, spolu s vysoko účinným systémom pohonu poskytuje novému modelu BMW iX3 dojazd do vzdialenosti 459 km podľa testovacieho cyklu WLTP.

V rámci piatej generácie technológie BMW eDrive sa prvý raz predstavuje viacero nových technických prvkov vrátane inovatívneho nabíjacieho zariadenia, ktoré dodáva energiu do 400 V batérie ako aj do 12 V palubnej siete. Pri používaní nabíjačiek so striedavým prúdom dokáže nabíjať batérie jedno- aj trojfázovo s výkonom až do 11 kW. Nabíjanie jednosmerným prúdom otvára dvere nabíjaciemu výkonu až do 150 kW. Vysokonapäťové batérie nového modelu BMW iX3 sa tak z 0 na 80 percent svojej kapacity nabijú za 34 minút. Vodič teda môže energiu, potrebnú na 100 km jazdy (podľa cyklu WLTP), nabiť za 10 minút.


Foto: BMW

Účinnosť a komfort majú zvyšiť aj digitálne služby od BMW Connected Charging. Pri plánovaní trasy a výpočte času príchodu ponúka funkcia E-Route zlepšené odporúčania na prestávky na nabíjanie vysokonapäťových batérií. Zároveň poskytuje dôležité informácie o nabíjacích staniciach ako ich dostupnosť a požadované spôsoby autentifikácie, či zaujímavé miesta v okolí. Vodiči modelu BMW iX3 využijú mimoriadne nízke ceny pri nabíjaní na rýchlonabíjacích staniciach siete IONITY. Na nich môžu nabíjať vysokonapäťové batérie svojich vozidiel za jednotnú sadzbu vo výške od 0,29 €/kWh (Nemecko). Nabíjacie stanice IONITY postupne pribúdajú aj na Slovensku. 

Intenzita regenerácie brzdnej energie sa na základe údajov z navigačného systému a zo snímačov asistenčných systémov vodiča prispôsobuje aktuálnej situácii na ceste. Napríklad počas približovania sa ku križovatke, k úseku cesty s obmedzenou rýchlosťou, či k vozidlu vpredu pracuje rekuperácia naplno. Na voľnej ceste sa v momente, keď dá vodič nohu z akceleračného pedálu, aktivuje funkcia plachtenia. Alternatívu k adaptívnej rekuperácii predstavuje možnosť voľby nízkej, strednej alebo vysokej regenerácie brzdnej energie, ktorú môže vodič upravovať počas zaradeného jazdného režimu D.


Foto: BMW

Oproti konvenčne poháňaným modelom BMW X3 je ťažisko nižšie približne o 7,5 cm, čo výrazne zvyšuje dynamiku pri prejazde zákrutami. Medzi komponenty podvozka, vyrobené špeciálne na mieru modelu BMW iX3, patrí pomocný rám zadnej nápravy, ktorý vytvára priestor potrebný na zabudovanie pohonnej jednotky. Štandardne dodávané adaptívne pruženie obsahuje elektronicky ovládané tlmiče, ktorých vlastnosti sa prispôsobujú aktuálnej situácii na vozovke. Na požiadanie dodávané Adaptívne M odpruženie je nastavené tak, aby poskytlo mimoriadne športové reakcie pruženia.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní