Autosuv.sk

Ostatné

Brembo a Michelin novou technológiou skracujú brzdnú dráhu

Vďaka dátam dokáže softvér v každom momente odhadnúť mieru priľnavosti pneumatík a optimalizovať brzdný účinok osobitne pre každé koleso.
Brembo a Michelin novou technológiou skracujú brzdnú dráhu

O brzdách spoločnosti Brembo s technológiou Sensify sme informovali už v roku 2021. Na prvý pohľad zaujali technológiou, ktorá sa už nespoliehala na kombináciu mechanického a hydraulického spojenia medzi brzdovým pedálom a samotnými brzdami.

Pedál je elektronicky prepojený s riadiacou jednotkou a tá môže byť spojená s brzdami dvoma spôsobmi - tradične pomocou hydraulického tlaku so samostatným valcom pre každé koleso, alebo sú plne elektrické s malým elektromotorom ovládajúcim brzdu na každom kolese.

Zaujímavejší ako samotný princíp fungovania sú schopnosti nových bŕzd vďaka softvéru, ktorý pre Brembo dodáva Michelin. Vďaka dátam o zaťažení pneumatiky, jej opotrebení, tlaku a teplote dokáže softvér v každom momente odhadnúť mieru priľnavosti pneumatík. Tieto informácie sú ďalej odovzdané brzdovému systému Sensify a ten na základe toho dokáže optimalizovať brzdiaci účinok osobitne na každé koleso.

Brzdný účinok sa tak viac priblíži k maximu bez toho, aby došlo k zablokovaniu kolies. Okrem toho systém reaguje rýchlejšie, minimalizuje stratu trakcie a zlepšuje bočnú stabilitu vozidla. Michelin a Brembo už v decembri 2024 ohlásili úspešné simulácie a testy. Jediným konkrétnym zverejneným výstupom z testov bolo skrátenie brzdnej dráhy o 4 m.

V rámci testov brzdili vozidlá do zastavenia z rýchlosti od 50 km/h do 140 km/h. Testované boli letné, zimné, nové aj opotrebované pneumatiky, nafúkané na správny aj na nízky tlak. To všetko na suchu, a aj v mokrých podmienkach.

Zdroj: Brembo, Michelin a Motor1

Pokračovať v čítaní