Brembo predstavilo Sensify - nové brzdy, spoliehajúce sa na umelú inteligenciu. Niektoré motoristické weby o nich píšu ako o najväčšej revolúcii od predstavenia ABS v 70-tych rokoch minulého storočia.
Nové brzdy si zachovali riešenie s brzdovou kvapalinou a vyvinutím hydraulického tlaku, spojenie medzi brzdovým pedálom a riadiacou jednotkou je už elektronické. Z tohto pohľadu nejde o žiadnu horúcu novinku. Podobné riešenie využíva Alfa Romeo, pre ktorú túto technológiu dodal Continental. Výhodou nového riešenia v podaní Bremba má byť hlavne softvér a umelá inteligencia.
Mozgom celého systému sú dve navzájom prepojené riadiace jednotky - jedna ovláda brzdy vpredu a druhá vzadu. Technológia umožňuje meniť brzdný účinok na každom kolese zvlášť. Umelá inteligencia nahrádza ABS a zabraňuje zablokovaniu kolies. V brzdovom pedáli necítiť typické trasenie ako pri zasahovaní tradičného ABS. Medzi výhody, v porovnaní s tradičným brzdami, sa radia malé rozmery a nízka hmotnosť systému. Hlavným benefitom však je schopnosť systému prispôsobovať sa meniacej hmotnosti vozidla, čo minimálne v prípade nákladných vozidiel nie je zanedbateľná zmena.
Brembo už nechalo vyskúšať Sensify aj vybranú skupinu novinárov. Podľa redaktora portálu Automotive Daily sa v priamom porovnaní na rôznych povrchoch ukázali výhody Sensify hlavne na šmykľavej vozovke. Na ľade (novinári jazdili na šmykľavom povrchu, ktorý mal správaním pripomínať ľad) dokázal Fritz-Dieter Rencken s Automotive Daily udržať kontrolu nad vozidlom pri plnom brzdení iba na vozidle so systémom Sensify. Brzdná dráha bola pri spomaľovaní z rýchlosti 50 km/h o 2 m kratšia.
Teplota kotúčov bola po troch brzdeniach z vysokej rýchlosti o 50 °C vyššia v porovnaní s vozidlom bez systému Sensify. Vyššia teplota ukazuje, že vozidlo intenzívnejšie brzdilo. Reakčné časy elektrických bŕzd sú navyše kratšie.
Elektronické brzdy navyše umožňujú meniť charakteristiku chodu brzdového pedála. Meniť sa môže jeho odpor, či dĺžka pohybu. Šofér naň zatlačí a o maximálny brzdný účinok sa už postará softvér, ktorý prispôsobí brzdný účinok jednotlivých kolies povrchu, rýchlosti, natočeniu volantu, hmotnosti vozidla a jej rozloženiu na vozidle.
Nové brzdy Sensify sa na trh dostanú začiatkom roku 2024. Zatiaľ nie je známa ich cena, ale šéf Bremba, Daniele Schillaci, pre Autocar potvrdil, že celková cena vrátane nákladov na údržbu počas celej životnosti vozidla má byť menšia v porovnaní s tradičnými brzdami. Vo videu nižšie sa napríklad uvádza, že pri použití Sensify dochádza k menšiemu opotrebeniu kotúčov. Eliminované je trenie doštičky o kotúč počas jazdy, systém však umožňuje naprogramovať ho tak, aby vyvinul ľahký tlak napríklad počas dažďa a očistil tak trecie plochy.
Zdroj: Autocar a Automotive Daily