Odchádzate na dovolenku, na služobnú cestu alebo na prázdniny? Ak chcete po vašom príchode naštartovať a odísť bez komplikácií, oplatí sa vám vášho miláčika trošku „uskladniť.“ Samozrejme, prevádzkové tekutiny vypúšťať nebudete. Je ale zopár krokov a pravidiel, ktoré by ste pri dlhšom odstavení mali dodržiavať.
Nie je jedno, kde zaparkujem.
Je samozrejmosť, že treba nájsť také miesto, kde nie je šanca, aby vám auto niekto ukradol. Sedliacky rozum nám takisto napovedá, že auto by malo byť na rovine. Ideálne je auto odstaviť buď na mieste pod dohľadom kamier alebo na takom mieste, na ktoré sa ťažko dostanú nielen ľudia, ale aj zvieratá. Napríklad také parkovanie pod stromom s vtákmi môže vášmu štvorkolesovému miláčikovi poškodiť lak.
S tankovaním si to musím premyslieť.
Pri stave nádrže sa názory diametrálne líšia. Niektorí odporúčajú pred odložením auto naplniť úplne doplna a iní zase nechať nádrž čo najprázdnejšiu. Plná nádrž by sa vraj mala nechávať preto, lebo v prázdnej sa v chlade viac kondenzuje vlhkosť a voda do palivového systému jednoducho nepatrí. Zanáša palivové filtre a znižuje výkonnosť paliva.
Na druhej strane, dnešné palivá (predovšetkým nafta) obsahujú biozložky, ktoré sa po čase tiež rozkladajú na vodu. Rozhodnutie, ku ktorej verzií sa prikloníte, je teda v konečnom dôsledku na vás. Ideálnym riešením by pravdepodobne bolo naplniť nádrž prémiovým palivom. Vysokooktánové a vysokocetánové „športové“ palivá obsahujú menej biozložiek ako tie bežné.
Nikdy som nemal v láske brzdenie.
Ak ste doteraz pri každom odstavení vozidla zaťahovali parkovaciu brzdu, pri dlhšom parkovaní určite nebrzdite. Brzdenie funguje na takom princípe, že statická časť brzdy sa zakusuje do tej pohyblivej, ktorú tým spomaľuje. Ak zatiahnete ručnú brzdu, tá sa zakusne do kotúča a nepustí. Dlhodobo to nie je dobré z viacerých dôvodov.
Keď veľa zrýchľujete a brzdíte, vaše kotúče sa prehrejú. Zatiahnutie ručnej brzdy môže prehriate kotúče deformovať. Tým hlavným dôvodom je ale hrdzavenie. Brzdové doštičky sú kov a sú stále krásne lesklé len preto, lebo sa pri každom stlačení pedála obrusujú. Keď ich necháte dlhšie bez pohybu, hrdza si ich nájde. A nechcete aby si ich našla v spojení s brzdovými doštičkami. Prečo? Lebo sa k sebe hrdzavením jednoducho prilepia. Sila motora ich síce dokáže odlepiť, ale kotúč už nebude úplne rovnomerný.
Umyjem alebo neumyjem?
Jednoznačne umyjem! Ak sa dá, aj prikryjem. Je neskutočné množstvo vecí, ktoré na lak vášho auta pôsobia ničivo. V podstate už keď vaše auto opúšťa továreň, je jeho lak predurčený k zatrateniu. Slnko, dážď, vtáky, prach, padajúce listy, strieľajúce kamienky. Iba menovaním týchto faktorov by sa dala zapísať celá kniha. Našou úlohou je ale docieliť, aby ten lak vydržal na aute čo najdlhšie. Preto nenechávajte na vašom vozidle pred jeho odložením žiadne nečistoty a ak je to možné, tak ho aj navoskujte a zakryte.
Tlak v pneumatikách? To sa musím akože kvôli tomu zohýbať?!
Ak chcete svojho miláčika „odložiť na odpočinok“ a po návrate ihneď používať, určite porozmýšľajte aj nad kontrolou tlaku v pneumatikách. Pneumatiky sa, rovnako ako brzdy, opotrebúvajú rovnomerne. Podhustené pneumatiky sa budú na stojacom aute pod jeho ťarchou deformovať. Ak sa s nim však nepohnete naozaj dlhšiu dobu, môže táto deformácia ostať natrvalo.
Ak chcete odstaviť auto na ešte dlhšie, odporúča sa okrem spomenutých úkonov takisto vymeniť olej a upchať diery na aute. Pri prevádzke motora sa z kovových častí odlupujú mikrohobliny, ktoré zhoršujú vlastnosti oleja a vo veľkom množstve ho môžu poškodiť. Aby počas dlhej pauzy nevznikali kaly a nánosy, radšej olej vymeňte. Diery sú zase veľmi atraktívne pre drobné zvieratá a hmyz. Ak nechcete, aby počas vášho výletu začalo čakajúce auto „prekvitať životom,“ radšej skúste všetko upchať.