Takzvané "prečipovanie" auta je dnes už relatívne rozšírenou metódou, ako prísť ku nejakým kilowattom navyše. Automobilky celkom často ponúkajú jeden motor s viacerými možnosťami výkonu. Technicky sa agregát prakticky nelíši, no rozdiel v cene je niekedy až v tisícoch eur. Preprogramovanie riadiacej jednotky stojí naopak pár stoviek. Zasahovať do auta takýmto spôsobom sa však mnohí boja. Niektorí sú názoru, že tuning iba "odomyká" plný potenciál motora, iní zase tvrdia, že tuning auto "presiluje" a zvyšuje riziko trvalých škôd na motore. Odpoveď nie je vôbec jednoznačná.
Ak si chcete nechať urobiť zásah do riadiacej jednotky, musíte sa najprv zamyslieť nad tým, čo od auta očakávate. Motor je väčšinou charakterizovaný vlastnosťami ako výkon, životnosť, spotreba a emisie. Ak zlepšíte jeden z aspektov, takmer s istotou budete negatívne vplývať aspoň na jednu inú. Aby ste teda svoj motor vyladili správne, treba si dobre premyslieť, čo konkrétne od úpravy chcete. S vyšším výkonom prídu vyššie emisie, spotreba a nižšia životnosť.
Využívajte iba renomované spoločnosti
Ak sa predsa len rozhodnete podstúpiť riziko, využívajte služby spoločností, ktoré majú na trhu dobré referencie. Tie majú väčšinou svoju vlastnú dielňu a vaše auto zmerajú od hlavy až po päty. Pozrú sa na krivku výkonu a krútiaceho momentu a dostanú motor na jeho plnú kapacitu. Mnohí "tuneri," ktorí svoje autá upravujú na kolene, iba spoja počítač s riadiacou jednotkou a hrajú sa s hodnotami metódou pokus omyl. Prípadne si vyhľadajú nejaké ideálne hodnoty na internetových fórach. Nesmiete však zabúdať, že každý motor je iný. Ovplyvňuje ho história zaobchádzania s ním, počet "odpracovaných" hodín, viskozita použitého oleja a prakticky všetky najmenšie detaily. Mnohé s renomovaných spoločností dokonca ponúkajú záruku na svoje služby. Tam si môžete byť úplne istí, že svoju prácu spravia odborne.
Tuning motora nie je len o motore
Tento bod môže na prvé prečítanie pôsobiť trochu zavádzajúco. V skratke, je veľmi dôležité, aby ste pri tuningu vždy dbali nielen na motor, ale aj na ďalšie súčasti auta, ktoré tým môžete ohroziť. Ako príklad môžeme uviesť commonrailové naftové motory, ktoré sa tešia veľkej popularite v tuningovej komunite. Dôvodom je, že sa z nich dá "vytrieskať" veľké množstvo kilowattov navyše. Špeciálne pri tomto druhu motora sa však môže ľahko stať, že ak to s využitím potenciálu motora prešvihnete, odpálite si niektorú z iných súčiastok. Napríklad palivové čerpadlo. Commonrail vstrekovanie totiž funguje na princípe extrémne vysokého tlaku. Ak teda budete od súčiastky, ktorá už teraz pracuje na svoje maximum požadovať ešte viac, jednoducho ju buď roztrhnete alebo "zapečiete."
V tom prípade budete okrem chiptuningu potrebovať aj výmenu niektorých súčiastok za ich športovejšie náhrady. A nejde iba o vstrekovanie. Rovnaké problémy môže mať vrtuľa v turbe, ktorá nezvládne vyšší nápor otáčok alebo výfuk, ktorý sa jednoducho upchá v dôsledku vyšších emisií a vyššej dymivosti. Opäť nás to len privádza k tomu, že tuning nikdy nesmiete robiť doma na kolene.
Nároku na motor prispôsobte aj jeho údržbu
Tuning vyšiel, výborná správa. Ak ste si pridali nejaké kilowatty navyše, prirodzene sa očakáva, že budete jazdiť dynamickejšie. Vaše nároky na motor preto vzrastú. V tomto prípade si musíte dať pozor, pretože úmerne rastú aj nároky motora na vás. Auto síce je výkonnejšie, no musíte počítať s tým, že spolu s jeho výkonom a dynamickou jazdou budete musieť napríklad používať drahšie mazivá, brzdy, častejšie meniť olej a dodržiavať servisné intervaly. Nezabúdajte ani na asi najzákladnejšiu radu pre zdravý a dlho fungujúci motor: Nikdy nejazdite na plný plyn, pokým sa motor nezohreje.