Autosuv.sk

Ostatné

Čipová kríza: Výroba zaostáva a ceny stúpajú

Témou číslo jeden je aktuálne takzvaná „čipová kríza“, ktorá sa dotýka takmer každého moderného zariadenia.
Čipová kríza: Výroba zaostáva a ceny stúpajú

Od počiatočného prepuknutia pandémie vírusu Covid-19, kedy sa na celom svete zatvárali fabriky a zakazoval import či export z jednotlivých krajín, znášame nepriaznivé následky ešte dnes. Množstvo ľudí prišlo o svoju celoživotnú prácu, podnikatelia o firmy a komplikácie neobišli ani obrovské nadnárodné spoločnosti. Témou číslo jeden je aktuálne takzvaná „čipová kríza“, ktorá sa dotýka takmer každého moderného zariadenia okolo nás. Nemá však vplyv len na počítače, mobilné telefóny alebo televízory. Ich akútny nedostatok na trhu zasiahol z najväčšej časti automobilový priemysel a výpadok týchto komponentov výrazne pociťujeme aj u nás. Čo to pre bežného spotrebiteľa znamená?

Cena vozidiel stúpla

Okrem všadeprítomnej pandémie sa na nedostatku čipov podpísali aj dlhoročné problémy v krajinách s ich najväčším vývozom. Rovnako veľký vplyv má neustále zvyšujúci sa dopyt kvôli rozmachu spomínanej spotrebnej elektroniky a fabriky, ktoré by mohli celosvetový problém vyriešiť, nepribúdajú. Napríklad jedna z najväčších fabrík na Taiwane rozosielala do celého sveta desaťtisíce polovodičov denne a dnes je ich distribúcia nižšia až o takmer 40%. To znamená len jedno: s výškou dopytu rastie aj cena.

Nielen cena samotných čipov, ale najmä cena konečného výrobku, ktorú zaplatí spotrebiteľ. Cena nových vozidiel sa v poslednom období zvýšila v priemere o 7 až 13 %, a to ešte nehovoríme o čakacej dobe, ktorá zapríčinila obrovský pokles predaja takmer každej známej automobilke. Kedysi prišiel zákazník za predajcom a ten mal plné parkovisko rôznych modelov áut, v rôznych farbách, konfiguráciách a stupňoch výbavy. Dnes je už všetko úplne inak. Na svoje vysnívané auto môžete kvôli vzniknutej situácii čakať aj roky, a to najmä v prípade, ak ho chcete mať vo vyššej výbave. Viac elektronických pomocníkov rovná sa viac čipov potrebných k ich fungovaniu.

Sklady plnia nedokončené autá

A čo teda to obrovské množstvo vozidiel na parkoviskách priľahlých k automobilkám? Je ich naozaj dostatok a všetko je to len nástrojom pre umelé zvyšovanie predajných cien? Nie. Kapacity týchto parkovísk sa postupne zapĺňajú nedokončenými autami, ktoré mohli byť už dávno u svojich nových majiteľov. Napríklad česká automobilka Škoda hlási aktuálne priebežne 30 000 – 50 000 nedokončených vozidiel na sklade.

Veľmi podobná je situácia aj u nás, keďže niekoľkokrát došlo k úplnému prerušeniu výroby. Volkswagen zas vo svojej fabrike vo Wolfsburgu vyrobil v tomto roku najmenej áut od roku 1958. Situáciu môže vyriešiť jedine zvýšenie výroby čipov, kvôli ktorým už niektoré krajiny stavajú nové fabriky. Podľa mnohých ide teda len o krátkodobú a jednoducho riešiteľnú situáciu, ktorá by mohla byť v priebehu budúceho roka zažehnaná.

Dobrou správou pre ekonomickú stránku automobiliek je, že záujem o ich produkty nijako výrazne neklesá. Predaje však medziročne klesli až o vyše 20 %, práve z dôvodu dlhej čakacej doby. Skladové zásoby sa pomaly ale isto míňajú a od času vybudovania nových dodávateľských spoločnosti závisí, či sa výrobcovia áut vrátia do pôvodného režimu prevádzky, alebo sa budú s týmto markantným problémom zaoberať ešte aj ďalšie roky.

Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.

Pokračovať v čítaní