Dacia dnes predstavuje prototyp Sandrider, s ktorým sa značka zúčastní na Rallye Dakar a majstrovstvách sveta v rallye (W2RC) v roku 2025. Sandrider je inšpirovaný koncepčným vozidlom Manifesto.
Na vývoji vozidla Sandrider sa aktívne podieľali jazdci a spolujazdci. Ešte pred mnohými naplánovanými testovacími jazdami odovzdávali svoje bohaté skúsenosti konštruktérom a inžinierom v počiatočných fázach projektu, najmä prostredníctvom vysoko praktických sedení pri navrhovaní vo virtuálnej realite.
Vonkajší dizajn modelu Sandrider, ktorý navrhli dizajnéri značky Dacia, sa obmedzil na základné prvky. Zachované boli len tie panely karosérie, ktoré sú absolútne nevyhnutné. Nie sú tu žiadne dekoratívne alebo nadbytočné diely. Prirodzene, osobitná pozornosť bola venovaná aerodynamike.
Pri tomto prístupe, ktorý sa zameriava na základné potreby pilota a spolujazdca, sa krátka šikmá plávajúca kapota stráca zo zorného poľa posádky. Použitie antireflexnej farby - leteckej techniky - na hornej časti prístrojovej dosky tiež optimalizuje viditeľnosť pre pilota a spolujazdca.
Pri navrhovaní kabíny venovali dizajnéri a inžinieri značky Dacia osobitnú pozornosť potrebám, zvykom a obmedzeniam vodičov a spolujazdcov. Sandrider je vybavený modulárnou prístrojovou doskou, ktorá umožňuje každému členovi posádky prispôsobiť ergonómiu a usporiadanie určitých prvkov vlastným preferenciám.
Dakar a iné rallye sú nepochybne najťažšie automobilové preteky na svete. Vytvorenie modelu Sandrider si preto vyžadovalo prístup, ktorý by bol verný koncepcii Dacia "robustný a outdoorový", v tomto prípade dotiahnutej do extrému.
To samozrejme zahŕňa celkové posilnenie vozidla so zosilnenou spodnou časťou a nárazníkmi, karbónovou karosériou, dvojramenným zavesením kolies a pohonom 4x4 prispôsobeným extrémnym obmedzeniam rallye.
Sandrider prináša detaily, ktoré pravdepodobne výrazne uľahčia život posádkam. Napríklad sedadlá Sabelt sú potiahnuté špeciálnymi antibakteriálnymi látkami regulujúcimi vlhkosť. Náhradné kolesá nie sú kvôli ľahšej manipulácii zakryté.
V rovnakom duchu má posádka rýchly prístup k palubnému náradiu bez toho, aby musela manipulovať so škatuľou. Ďalší príklad: upevňovacie matice sa dajú umiestniť na magnetickú zónu zabudovanú v karosérii na jednoduchú manipuláciu, aby sa nestratili v piesku.
Celková hmotnosť Sandridera sa v porovnaní s porovnateľnými prototypmi znížila približne o 15 kg použitím ľahšieho rúrkového podvozku, odstránením všetkých nadbytočných panelov karosérie a použitím karbónu na ostatné, odstránením všetkých dekoratívnych prvkov a voľbou kompaktnejšieho a ľahšieho motora.
Aj v tomto prípade sa aerodynamike vozidla Sandrider venovala osobitná pozornosť, aby sa znížila spotreba paliva a zároveň zlepšil výkon. Inžinieri dosiahli zníženie odporu vzduchu o 10 % a vztlaku o 40% v porovnaní s porovnateľnými prototypmi. V rámci tejto práce sa osobitná pozornosť venovala prívodom vzduchu, ktoré sa používajú na chladenie motora.
Sandrider je vybavený motorom na syntetické palivo dodávané spoločnosťou Aramco. Jednoduché riešenie na zníženie jeho vplyvu na životné prostredie. Syntetické palivá vyvinuté spoločnosťou Aramco sa vyrábajú kombináciou obnoviteľného vodíka so zachyteným CO2, čím vzniká nízkouhlíkový produkt, ktorý je kompatibilný s dnešnými motormi. Nový V6 motor s technológiou twin-turbo má objem 3 l a produkuje výkon 265 kW. Maximálny krútiaci moment dosahuje 593 Nm.
Dnes predstavený Sandrider začne dlhú sériu vývojových testov v rôznych krajinách. Prvýkrát sa predstaví na Rallye du Maroc 2024, podujatí majstrovstiev sveta v rallye (W2RC), ktoré sa uskutoční od 5. do 11. októbra.
The Dacia Sandriders, oficiálny tím Dacia vo W2RC, sa zúčastní na svojom prvom Dakare a na celých majstrovstvách sveta Rally-Raid v roku 2025. Za volant novej súťažnej Dacie sa posadia známe mená na čele so Sébastienom Loebom. Okrem neho aj známe meno z Dakaru - Nasser Al-Attiyah a tiež pretekárka Cristina Gutierrez Herrero.