Ministerstvo dopravy už dlhšie plánuje spoplatnienie nemeckých diaľnic. Podľa najnovších informácií by sa tento plán mohol realizovať už tento rok. Pozrite si, koľko by ste platili a aké budú pokuty.
Diaľnice sú vo väčšine sveta spoplatnenými cestami. Na Slovensku koncom januára prestane platiť diaľničná známka roku 2018 a bude potrebné si zakúpiť novú. Viac o nej sa dozviete TU. Nemecko je jednou z mála výnimiek vo svete, kde sú ešte stále diaľnice zadarmo. Nie však nadlho. Tamojšia vláda ich už niekoľko rokov plánuje spoplatniť. Zatiaľ sa však nevedeli dohodnúť na spôsobe.
Ten najschodnejší, spoplatnenie diaľnic pre zahraničných vodičov, je v rozpore s pravidlami Európskej únie. Podľa nej totiž musí byť s každým občanom EÚ zaobchádzané rovnako ako s občanom danej členskej krajiny. Nemecko by teda mohlo spoplatniť diaľnice len vodičom z nečlenských krajín, čo by malo minimálny efekt.
Druhú možnosť, ktorú nemecká vláda zvažovala, zamietli v roku 2017. Spoplatnenie malo byť formou špeciálneho odvodu na infraštruktúru. Byrokratické zaťaženie by sa však pre zmenu dotklo predovšetkým domácich podnikateľov, ktorí by mohli začať rozmýšľať o presune obchodu za hranice.
Diaľničná známka preto zatiaľ vyzerá ako najschodnejšie riešenie. Všetky údaje sú momentálne v štádiu hypotéz, no pokiaľ sa v najbližších mesiacoch nestane významný obrat, spoplatnenie nastane tento alebo budúci rok. Prinesie pokuty porovnateľné so slovenskými, no relatívne zložitý výpočet pre výšku poplatku.
Norma a objem sa počíta
Počas niekoľkoročných rokovaní o výške poplatku sa predložilo viac ako 5 návrhov výšky i spôsobu výpočtu. Najaktuálneší z dielne ministra dopravy a digitálnej infraštruktúry, Andreasa Scheuera, zohľadňuje nielen dĺžku platnosti známky, ale aj emisnú normu a objem motora vo vozidle. Na rozdiel od väčšiny krajín, kde si kúpite všeobecnú ročnú alebo kratšiu známku, v Nemecku budete musieť použiť matematiku.
Princíp výpočtu je jednoduchý, no je potrebné ho pochopiť. V prvom rade potrebujete vedieť objem motora vášho vozidla v centimetroch kubických. Za každých začatých 100 cm3 platíte jednu jednotku všeobecného sadzobníka, najviac však 130 eur. Vo všeobecnom sadzobníku sa nachádzajú jednotkové ceny rozdelené na základe paliva a emisnej normy. Zatiaľ, čo benzínové autá obídu relatívne lacno, vodičom na nafte sa zatočí hlava.
Benzín | Nafta | |
Euro 6 | 1,80 EUR | 4,80 EUR |
Euro 5/4 | 2,00 EUR | 5,00 EUR |
Nižšie normy | 6,50 EUR | 9,50 EUR |
Počítajme teda spolu. Ako modelovú situáciu si môžeme zobrať starý naftový automobil s objemom motora 1968 cm3 a emisnou normou Euro 3. Spadá teda do najmenej výhodnej kategórie vozidiel. Za jeho ročnú známku zaplatíme 20 jednotiek za 9,50 eur. Dokopy nám teda vychádza teoretický poplatok 190 eur. Keďže sa vypočítaná suma nachádza vysoko nad maximálnu hranicu, za ročnú známku zaplatíme "len" 130 eur.
V pláne sú ešte desaťdňové známky v cene od 2,50 EUR do 25 EUR a dvojmesačné, ktoré začínajú na 7 EUR a končia na 50 EUR.
Motivuje zelených
Nemecká diaľničná známka je takto komplikovaná z niekoľkých dôvodov. Na jednej strane nepriamo núti vodičov kupovať si nové autá, čím stimuluje trh. Na druhej strane je tento efekt aj ekologický z hľadiska emisií výfukových plynov. Aby bola motivácia k zelenému motorizmu ešte silnejšia, elektromobily sú od platenia ročného poplatku oslobodené. Po prvé sa ich výška poplatku nedá vypočítať (nemajú objem, keďže nemajú valce), no predovšetkým je oslobodenie explicitne spomenuté v návrhu. Oslobodené budú aj motorky a sanitky.
Pokuty ako na Slovensku
Podľa najnovšieho návrhu bude výška pokút za jazdu bez platnej diaľničnej známky veľmi podobná ako u nás. Dokonca ani nemecký bodový systém nebude zohľadňovať tento priestupok. Za prvú jazdu bez známky si pri chytení políciou zaplatíte 150 eur a pri opakovanom 260 eur s povinnosťou zakúpenia diaľničnej známky. Na Slovensku vám môže systém za "čiernu jazdu" zaúčtovať rovnako 150 eur. Opakovanie pokuty na našich diaľniciach na jej výšku nevplýva. Vďaka automatizovaniu môžete však za ignorovanie povinného poplatku dostávať predpis na úhradu vo výške 150 eur pokojne aj každý mesiac. V Rakúsku zaplatíte 120 eur.