Príspevok na elektromobily a plug-in hybridy v hodnote 5,2 milióna eur sa nestihne do konca roka vyčerpať, ak sa výrazne nezvýši počet registrácií týchto áut.
Elektromobily a hybridy zažívajú
veľký rozmach. Čoraz viac sa objavujú v ponuke automobiliek a pre
niekoho môže byť prekvapením, že sa tak deje najmä v prípade
drahších značiek. Skryť cenu batérií, drahej techniky a
vývoja je totiž jednoduchšie v autách ako Tesla, BMW, Mercedes
alebo Porsche. Masovo pretlačiť vozidlá s nižšími
priamymi emisiami nie je jednoduché, preto mnohé krajiny ponúkajú
príspevok pri kúpe auta a investujú do potrebnej infraštruktúry.
Od 11. novembra 2016 sa k ním zaradilo aj Slovensko a na podporu elektromobilov a plug-in hybridov vyčlenilo 5,2 milióna eur. Dotácia sa vzťahuje na vozidlá do 3,5 t. Nákup jedného elektromobilu podporilo Ministerstvo hospodárstva sumou 5000 eur, ktorá je vyplácaná v troch splátkach. Pri registrácii auta dostane zákazník 2000 eur a ďalšie dve splátky po 1500 eur získa pri prvom resp. druhom výročí registrácie. Dotácia na plug-in hybridné vozidlá (teda hybridy nabíjateľné z elektrickej siete) činí 3000 eur a je vyplácaná rovnako v troch splátkach, v tomto prípade po 1000 eur. Podľa údajov z webovej stránky Zväzu automobilového priemyslu SR boli k minulému piatku priznané dotácie na 182 elektromobilov a 81 plug-in hybridov. Jednoduchým prepočtom nám vyšlo, že za takmer osem mesiacov je vyčerpaných a alokovaných na ďalšie splátky spolu 1 153 000 eur. Pri zachovaní rovnakého tempa sa do konca roka nevyčerpá celkovo ani suma 2-milióny eur. Posledný deň kalendárneho roka je pritom posledným dňom, kedy môžete zaregistrovať nový elektromobil, či hybrid a požiadať o príspevok. V tejto chvíli nie je jasné, či bude lehota na čerpanie príspevkov predĺžená a ani to, ako sa so zostávajúcimi peniazmi naloží. Najúspešnejším elektromobilom z hľadiska čerpania dotácií je Volkswagen e-Up! s 36 registráciami. Za ním nasleduje Nissan Leaf s 34 registráciami a elektrická dodávka Nissan NV 200. Z tej bolo zatiaľ na Slovensku v sledovanom období kúpených a zaregistrovaných 30 kusov. Dotácie sa dotýkajú aj luxusných áut. Nárok na dotáciu už získali napríklad majitelia hybridov BMW i8, Porsche Cayenne, Volvo XC90 a absolútnym trhákom medzi luxusnými autami je Mercedes GLC 350 e s 21 registráciami (zarátaná je aj verzia kupé).
Elektromobil, hybrid alebo plug-in hybid?
Elektromobily nie sú vo svete vozidiel žiadnou novinkou. Prvé elektrické vozidlá sa objavili už v prvej polovici 19. storočia. Ich masovému rozšíreniu zabránila vysoká cena a nízka výdrž batérií. Keď sa pozrieme do súčasnosti, tak sa potýkajú s podobnými problémami. Cenovo sú vo väčšine prípadov drahšie ako alternatíva so spaľovacím motorom a ako problém sa ukazuje najmä dojazd a čas potrebný na jedno nabitie. Pre elektromobily tak snáď s výnimkou Tesly ostáva hlavným pôsobiskom mesto a slúžia na denné dochádzanie do práce.
Akýmsi medzičlánkom medzi elektromobilmi a vozidlami s konvenčným pohonom sú hybridy. Ich priekopníkom je Toyota, ktorá oslavuje 20. výročie od uvedenia prvého sériového hybridu na trh. Za dve desaťročia sa hybridné vozidlá výrazne pohli vpred. Ako ukázal náš test Toyoty C-HR (zverejníme ho v piatok) v meste majú svoje opodstatnenie, obzvlášť v čase dopravnej špičky. Rekuperácia energie pri častom brzdení je výborným spôsobom na šetrenie paliva. Navyše pri rozbiehaní a posúvaní sa v zápche nízkymi rýchlosťami sa často nemusí vôbec naštartovať spaľovací motor. Limitom hybridov je výrazné zameranie na mestské prostredie, na diaľnici a dlhších trasách sa ich výhodnosť výrazne znižuje. Aj na tento problém našiel automobilový priemysel riešenie. Sú ním plug-in hybridy, teda hybridy, ktoré môžeme nabíjať priamo z elektrickej siete. Výhodou je dojazd na čisto elektrický pohon, počítajúci sa v desiatkach kilometrov. Kombinácia batérií s vyššou kapacitou, elektromotora a spaľovacieho motora prináša výraznú úsporu aj na dlhších trasách. Po nabití zo siete sú plug-in hybridy v spotrebe porovnateľné s naftovými autami pri prejdení vzdialenosti približne 300-400 km. Čím kratšiu trasu prejdete, tým viac má navrch plug-in hybrid. S narastajúcou trasou sa misky váh prikláňajú k naftovým motorom. Plug-in hybrid je však výhodný iba pre časť obyvateľstva, ktorá má k dispozícii parkovacie miesto alebo garáž s elektrickou prípojkou. Predlžovačka z okna paneláka nepripadá do úvahy.