Autosuv.sk

Ostatné

Dotyková obrazovka alebo tlačidlá? Prieskum to ukázal jasne

Test ukázal aj prospešnosť ovládania jednotlivých funkcií viacerými spôsobmi. Ideálne teda je, keď má auto fyzické tlačidlá, dotykový displej aj pokročilé hlasové ovládanie.
Dotyková obrazovka alebo tlačidlá? Prieskum to ukázal jasne

Údaje britskej vlády ukazujú, že v roku 2018 bola nepozornosť vodiča príčinou až 15 % nehôd v porovnaní s 13 % v roku 2016 a 14 % v roku 2017. Pri nehodách s fatálnymi následkami prispela nepozornosť k nehode až v 25 % prípadov. Každá sekunda, kedy sa vodič pozerá inde ako na cestu, je nebezpečná. Pri rýchlosti 90 km/h prejde vozidlo za sekundu 25 m. Portál What Car? sa preto pozrel na 20 rôznych multimediálnych systémov s cieľom zistiť, ako veľmi odpútavajú pozornosť. Testeri museli splniť 6 úloh, ktoré vodiči bežne vykonávajú počas jazdy ako napríklad zmenu nastavenia teploty klimatizácie, zoom obrazovky navigácie, či zmenu rádiostanice. Pri každej akcii sa zaznamenával čas, potrebný na jej prevedenie. Výskum ukázal, že oveľa lepšie sú v tomto smere vozidlá s fyzickými tlačidlami v porovnaní s dotykovými obrazovkami. Nastavenie teploty pomocou dotykového displeja zabralo dvojnásobok času, priblíženie mapy navigácie až štvornásobok v porovnaní s fyzickým otočným ovládačom. 


What Car?

Test ukázal aj prospešnosť ovládania jednotlivých funkcií viacerými spôsobmi. Ideálne teda je, keď má auto fyzické tlačidlá, dotykový displej aj hlasové ovládanie. Používanie pokročilého hlasového ovládania, akým disponujú Audi, BMW a Mercedes, ktoré dokáže rozoznať prirodzené rozprávanie, najmenej odpútava pozornosť. V princípe s týmto výsledkom môžeme súhlasiť, platí to však pri komunikácii v angličtine. So slovenčinou/češtinou si ešte systém hlasového ovládania veľmi "netyká". Navyše, nie všetky hlasové ovládania sú na úrovni prémiových automobiliek. Vozidlá s horším systémom hlasového ovládania odpútavali pozornosť vodiča od diania na ceste až na dvojnásobný čas. Výsledkom prieskumu je okrem iného hodnotenie pre 20 rôznych multimediálnych systémov. Funkčnosť a ovládanie jednotlivých multimediálnych systémov sa môže líšiť aj na základe zvolenej výbavy (veľkosti dotykovej obrazovky) a zakúpených funkcií (vybavenie hlasovým ovládaním), preto je v popise systém špecifikovaný.
 

Vozidlo Počet bodov (max 30)
BMW 3; Live Cockpit Professional 28
Mercedes CLA; 10.25-palcová obrazovka 27
Porsche Panamera E Hybrid; Connect Plus a PCM 27
Audi Q3 Sportback; Virtual Cockpit Plus 26
Mazda 3 8,8-palcový displej; Mazda Connect 25
VW Passat GTE; 8-palcový displej 24
Ford Fiesta; 10,25-palcový displej, FordPass 23
Hyundai Ioniq; 10,25-palcový displej, Bluelink 22
Opel Corsa; 10-palcový displej, Navi Pro 22
Škoda Kamiq; 9,2-palca, hlasové ovl. a Amundsen nav. 21
Jaguar XE; 10-palcov Touch Pro Duo 21
Volvo S60; Sensus 20
Toyota Corola Touch 2, Apple CarPlay, Android Auto 20
Nissan Juke; Nissan Connect  19
Honda CR-V; 7-palcov, Honda Connect a Garmin nav. 18
Lexus RX; 12,3-palca 18
Peugeot 508 SW; 10-palcov, Connected 3D nav a hlas 17
Škoda Citigo-e iV; 16
Fiat 500X; 7-palcov, Uconnect Live 14
MG ZS; 8-palcov 12

 

Tagy

Pokračovať v čítaní