Štúdia Seat el-Born by z papierového dojazdu 420 km nemala veľa stratiť ani v zime vďaka úspornému tepelnému čerpadlu.
Seat el-Born je prvým 100 % elektrickým vozidlom španielskej značky, skonštruovaným na báze stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen. Štúdia je pomenovaná po jednej z najikonickejších štvrtí El Born v Barcelone. Tá bola inšpiráciou pre dizajnérov a konštruktérov, ktorí vytvorili športovo ladené vozidlo s technológiou elektrického pohonu.
Sériový nástupca príde v roku 2020
Vozidlo bolo skonštruované a vyvinuté v Barcelone a v sériovej podobe sa bude vyrábať v závode Zwickau v Nemecku. Seat bude druhou značkou koncernu, ktorá začne ponúkať vozidlo s elektrickým pohonom na báze stavebnice MEB. Sériový model by sa mal začať predávať v roku 2020. So 62 kWh batériou, uloženou v podlahe karosérie medzi nápravami, čo prináša výhodne nízke ťažisko vozidla, má Seat el-Born dojazd do 420 km podľa novej metodiky WLTP. Medzi výhody sa radí možnosť nabiť batériu z dostatočne výkonnej verejnej nabíjacej stanice na plnú kapacitu za 47 minút. Elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) umožňuje vozidlu dosiahnuť rýchlosť 100 km/h z pokoja za 7,5 sekundy. Elektromobil je vybavený vyspelým systémom tepelného manažmentu, aby bolo možné dosiahnuť čo najväčší dojazd v extrémnych klimatických podmienkach. Na temperovanie kabíny posádky slúži tepelné čerpadlo, ktoré znižuje spotrebu elektrickej energie na vykurovanie natoľko, že ušetrí až 60 km dojazdu – čo je zvlášť užitočné v krajinách s nízkymi teplotami. Štúdia je okrem širokej škály asistenčných systémov vybavená aj funkciami pre autonómnu jazdu.
Seat el-Born (9 obrázkov v galérii)
Logo Seat je zapustené do predného čela
Karoséria reprezentuje budúcnosť automobilového dizajnu so zvýraznenou prednou časťou. Jedným z kľúčových prvkov pre dosiahnutie dlhého dojazdu je aerodynamika, preto aj logo Seat na prednej časti karosérie je plynulo zapustené do predného čela. Klasická maska chladiča nie je v elektromobiloch potrebná, vzduch na chladenie batérie sa privádza iba cez štrbiny v nárazníku, čo zlepšuje obtekanie karosérie vzduchom. Predné stĺpiky karosérie štúdie Seat el-Born sú posunuté ďalej dopredu, čím zväčšuje vnútorný priestor kabíny posádky. Na zadnej časti karosérie zlepšuje aerodynamiku dvojitý spojler, ktorý zabezpečuje, že vzduch sa plynulo odtŕha od karosérie bez turbulencií.