Ak ste doteraz milovali to anjelské ticho pri rozbehu a šoférovaní, kupujte elektromobily čím skôr. Nové nariadenie EÚ prikazuje automobilkám inštalovať generátory hluku.
Za účelom zvýšenia bezpečnosti sa automobilizmus vracia o krok späť. Minimálne z hľadiska hlučnosti. Vyspelé pneumatiky a tiché elektromotory docielili, že elektromobily sú dnes schopné pohybovať sa takmer nehlučne. Čo samozrejme vadí Európskej únií. Nejde o žiaden rozmar, ale o snahu zvýšiť bezpečnosť na cestách pre chodcov a cyklistov.
Predstavte si situáciu, kedy idete po chodníku, sústredene ťukáte do telefónu a počúvate hudbu. Ak sa v tom momente rozhodnete ísť na priechod a zabudnete sa pozrieť, na svete môže byť nepríjemná nehoda. Napriek tomu, že ľudia dnes počúvajú hudbu, hluk motora väčšinou vnímajú. Na tento fakt sa spolieha aj nové nariadenie EÚ o hlučnosti motorových vozidiel a regulácia ECE 138 vydaná OSN, ktoré prikazujú automobilkám "zhlučniť" elektromobily. Nariadenie vstúpi do platnosti už 1. júla.
Acoustic Vehicle Alert System (AVAS) je názov technológie, ktorá požadovaný efekt docieli. Jej súčasťou bude séria reproduktorov vonku a vo vnútri vozidla, ktoré budú na základe rýchlosti a stláčania pedálu simulovať prejavy motora. Ak budete pridávať plyn, zvuk bude hlasnejší. Pri spomaľovaní bude aj systém tichší. Celý systém by mal byť aktívny najmä v nízkych rýchlostiach, kedy sú elektromobily absolútne nehlučné. Nariadenie hovorí o rýchlostiach do 20 km/h. Zatiaľ, čo vonkajšie reproduktory sa starajú o ostatných účastníkov cestnej premávky, vnútorná sada slúži pre posádku. Napríklad preto, aby nezabudli, že auto je zapnuté. Podobné rozhodnutie prijala aj americká vláda, ktorá bude v nových elektromobiloch predávaných na ich území vyžadovať systém AVAS tiež, a to v rýchlostiach až do 30 km/h.