Bezemisnosť elektromobilov je stále relatívne diskutovanou témou. Podľa zahraničného denníka sú ekologickejšie aj vtedy, ak elektrina pochádza z uhlia. Ako to vlastne je?
Hovorí sa, že elektromobily sú len natoľko ekologické ako elektrina, ktorá ich poháňa. Táto všeobecná pravda tvrdí, že zatiaľ, čo autá nabíjané z atómových, veterných alebo vodných elektrární môžeme skutočne považovať za bezemisné, elektrina vyrobená z uhlia taká nie je. Pri jej spaľovaní predsa vznikajú emisie rovnako ako pri spaľovaní nafty, či benzínu. Anglický portál Autoexpress uvádza, že napriek pochybnému pôvodu elektriny, sú elektromobily stále zelenšie. Situácia však nie je taká jednoznačná.
Anglický článok sa opiera o štúdiu spoločnosti BloombergNEF, ktorá vypočítala, že elektromobily sú čistejšie aj pri najhoršom možnom variante pôvodu energie. Aj pri napájaní z uhoľných elektrární vraj počas svojho životného cyklu zapríčinia až o 40 percent menej emisií ako autá so spaľovacími motormi. V podtóne stálej ekologizácie zdrojov elektriny sa môžeme len tešiť, že autá budú stále viac a viac zelené. Vývoj nových spôsobov získavania elektrickej energie v budúcnosti zaručí takmer nulové znečisťovanie Zeme v porovnaní so spaľovacími autami. Aj toto tvrdenie však má jeden veľký výkričník. Týka sa porovnávania životného cyklu vozidla. Jemu však predchádza výroba. Vedci z americkej MIT prišli vo svojich výpočtoch k úplne iným záverom.
Výroba
Hneď prvý a zároveň najväčší problém nastáva pri výrobe elektromobilu. Ide predovšetkým o batérie, ktoré si na svoju výrobu vyžadujú extrémne ekologicky ničivé chemické procesy. Súčasné batérie na báze iónov lítia si okrem spomínaného mäkkého kovu vyžadujú aj kobalt, veľmi ťažko získateľný kov. Ten sa v súčasnosti ťaží z oxidu kobaltnato kobaltitého chemickými procesmi, pri ktorých sa uvoľňuje vysoké množstvo oxidu uhličitého. Práve ten je známy ako skleníkový plyn a je spoluzodpovedný za globálne otepľovanie. Samotný vznik tohto oxidu by až taký problém nebol. Vyrábajú ho aj ľudia pri vydychovaní a v podstate všetko živé tiež. Problém je predovšetkým v množstve, ktoré pri chemickej reakcií vzniká. Svet však tento problém momentálne neberie na ťažkú váhu, keďže ťažba prebieha v rozvojových krajinách, najmä Kongu. Lokálne emisie vznikajúce pri výrobe batérií uškodia v najväčšej miere tam. Následok samotného CO2, globálne otepľovanie, je však cítiť všade na svete.
Napájanie
Nasledujúci problém spojený s neekologickosťou ekologických automobilov v tomto prípade silno závisí od toho, kde daný elektromobil využívate. Ako sme už spomínali, elektrina je len taká čistá ako jej zdroj. Massachusettský inštitút robil výskum v USA, kde ešte stále prebieha výroba elektrickej energie do veľkej miery pomocou uhoľných elektrární. V roku 2014 pochádzalo z uhlia takmer 40 percent všetkej americkej elektriny. Podobne závislá od tepelných elektrární je aj Čína. Na Slovensku máme podľa akciovej spoločnosti Slovenské Elektrárne v dnešnej dobe už len dve funkčné uhoľné elektrárne. Okrem nej dve atómové, jednu solárnu a viac ako 20 vodných. Na Slovensku by preto výsledky mohli vyjsť viac v prospech elektrického pohonu.
Kde je pravda
Tradične, niekde uprostred. Elektromobily sú ekologickejšie ako autá so spaľovacím motorom. Neplatí to však vždy. Výskum MIT analyzoval vo svojom teste veľké BMW 750, malé Mitsubishi mirage a elektrickú Teslu Model S. Po spočítaní všetkých výrobných emisií a emisií počas používania auta vyšlo ako najzelenšie práve Mitsubishi. Tesla sa umiestnila až na druhom mieste. Otázka ohľadom elektromobilov tak stále ostáva neurčitá. Lokálne čistejšie, no s porovnateľnou uhlíkovou stopou. Názor si musíte utvoriť sami. Isté však je, že trend elektromobilov sa stále rozmáha a neplánuje ustúpiť. Na trhu je stále viac špičkových áut na alternatívny pohon. Napokon pri výbere pravdepodobne rozhodne účel, na ktorý auto potrebujete.