Mokrá cesta a náhly úhybný manéver bola vždy nebezpečná kombinácia. V minulosti by s veľkou pravdepodobnosťou skončila šmykom s autom v priekope. Niežeby sa to dnes nemohlo stať, ale teraz ju vodiči zvládajú výrazne lepšie. Rozdiel nie je pripisovaný schopnostiam vodičov, ale bezpečnejším autám, vybaveným stabilizačným systémom ESP. Na trh bol uvedený v roku 1995 v Mercedese triedy S. Na vývoji sa podieľal automobilový gigant Bosch. Stabilizačný systém sa stal "slávny" vďaka dnes už legendárnemu testu Mercedesu triedy A. To sa počas vyhýbacieho manévru v rámci losieho testu prevrátilo. Odpoveď Mercedesu bola rýchla a ESP začal montovať v rámci základnej výbavy, aby podobným problémom zamedzil.
Foto: Bosch
Spolu s bezpečnostným pásom a airbagom patrí ESP medzi najdôležitejšie život zachraňujúce prvky v aute. Podľa analytikov dopravných nehôd spoločnosti Bosch zachránilo ESP len v EÚ za 25 rokov až 15 000 životov a zabránilo takmer pol miliónu nehôd. "Vývoj elektronického stabilizačného programu bol míľnikom na ceste k "vision zero" o nulovom počte úmrtí na cestách," povedal člen predstavenstva Bosch, Harald Kroeger.
Od roku 2014 je ESP v Európe povinným prvkom výbavy, celosvetovo tomu tak nie je. V roku 2017 bolo stabilizaćným systémom vybavených 64 % nových áut, dnes je to 82 %. ESP má svoj význam najmä na mokrých a zamrznutých cestách. Zabrániť dokáže až 80 % šmykov. Systém vyhodnocuje až 25-krát za sekundu natočenie volantu a reálne smerovanie auta. Pribrzdením jedného alebo viacerých kolies dokáže šoférovi aktívne pomôcť nasmerovať a stabilizovať auto. Okrem brzdenia kolies môže v danom momente aj znížiť krútiaci moment motora.