Autosuv.sk

Ostatné

Euro NCAP hodnotilo asistentov jazdy po diaľnici, Tesla sa nevyznamenala

Chybou Tesly Model S nie sú slabé schopnosti systému, ale jeho spolupráca so šoférom.
Euro NCAP hodnotilo asistentov jazdy po diaľnici, Tesla sa nevyznamenala

Asistenčné systémy sa stali bežnou súčasťou výbavy nových áut. Ich úlohou je zasiahnuť v prípade nebezpečenstva, upozorniť vodiča na hroziace nebezpečenstvo a uľahčiť mu šoférovanie. Jednou z pomôcok je Higway Assist - teda asistent jazdy po diaľnici. Takto tento systém nazvala organizácia Euro NCAP, ale každá automobilka používa vlastný názov. Euro NCAP je známe testovaním bezpečnosti vozidiel pomocou nárazových skúšok. Teraz ohlásila prvé výsledky aj z nového typu testov, zameraných práve na asistenčné systémy využívané na diaľnici. Asistent jazdy na diaľnici má pomáhať šoférom udržiavať bezpečnú vzdialenosť od ostatných automobilov a zároveň držať auto v zvolenom jazdnom pruhu. Pri hodnotení systému sú dôležité dve kategórie. Prvá (Asistovanie) hodnotí balans medzi technickými schopnosťami vozidla a rozsahom, ako udržiava vodiča pozorného a zapojeného do šoférovania. Druhou oblasťou je podpora v krízových situáciách. Výsledkom je potom štvorstupňové hodnotenie na základe skóre v oboch kategóriách. Vozidlá môžu získať za asistenčné systémy hodnotenie: základné, stredné, dobré a veľmi dobré. 

Prvých testov sa zúčastnilo 10 vozidiel v rôznych cenových hladinách. Mercedes GLE, BMW radu 3 a Audi Q8 boli hodnotené známkou veľmi dobré, pretože poskytovali vysoký stupeň asistencie, a pritom udržiavali šoféra zapojeného do procesu šoférovania. Tak isto sa vyznamenali pri zabránení nehodám vo chvíli, keď šofér nereagoval.

Najhoršie v teste obstáli modely Renault Clio a Peugeot 2008 so známkou "základný". Obe vozidlá poskytli len minimálny stupeň asistencie a šoféra neodbremenili od jeho úloh. Prekvapením sa môže zdať výsledok Tesly Model 3 modelového roku 2020 za známku "stredné". Problémom sa ukázal fakt, že Tesla nespolupracuje so šoférom a dostatočne ho nenúti, aby bol zapojený do procesu šoférovania. Najslabšiu známku pri hodnotení tejto kategórie dostala za spoluprácu. Šofér by mal byť nadradený nad systémom a nemal by byť nútený silou pretláčať volant do opačnej strany. Ak sa šofér rozhodne náhle zmeniť pozíciu v jazdnom pruhu pri obchádzaní prekážky (napríklad sa posunie ku čiare), systém by mal ostať aktívny, ale šoférom ľahko prekonateľný. Na druhej strane za druhú kategóriu zasiahnutia v krízových situáciach má Tesla najlepšie skóre spomedzi testovaných vozidiel.

Pozitívnym prekvapením bola nová Kuga s hodnotením "dobré". Nissan Juke, VW Passat a Volvo V60 dostali známku "stredné". Najmä v prípade Volva, ktoré je na trhu už viac rokov, sa ukázalo, že napredovanie asistenčných systémov je veľmi rýchle.

Pokračovať v čítaní