Lacná voľba z východného bloku začala po páde železnej opony zaplavovať aj západné krajiny. Prečítajte si, čo o našich skvostoch napísali vo Veľkej Británií.
Píše sa rok 1990 a na Britské ostrovy sa začínajú vyvážať vozidlá, ktoré boli kedysi určené predovšetkým pre súdruhov a súdružky z východného bloku. Tri vozidlá nižšej triedy sa rozhodol ešte v tom roku otestovať magazín Autocar. Išlo o autá, ktoré boli veľmi lacné, a preto mali veľký potenciál zaujať kupujúcich. Všetky boli takmer o tretinu lacnejšie ako Citroen podobnej kategórie a až takmer o polovicu lacnejšie ako Rover Metro domácej výroby. Na postsocialistické vozy sa pozreli veľmi prísnym okom a nič im nedarovali. Prečítajte si, čo napísali o Škode Favorit, Lade Samara a Yugu Sana. Dokázali zaujať aj niečim iným ako cenou? (pokračovanie článku je voľný preklad toho najzaujímavejšieho z historického testu)
Ani jedno z týchto áut si nekúpite pre jeho výkon, no všetky ponúkajú adekvátnu mobilitu pre rodinu a žiadne z nich nemôžeme považovať sa poddimenzované. Dalo sa očakávať, že Yugo s motorom z Fiatu Tipo bude mať nad ostatnými navrch. Vyšvihne sa na maximálku 156 km/h a stovku prekoná za 13,2 sekundy. Škoda je najslabšia z trojice a stovku prekoná až za 14,3 sekundy. Svoj nedostatok vo výkone vynahrádza citlivým a svižným motorom.
Najlepšia vlastnosť Lady je jej pokojné a stabilné správanie na diaľniciach. Yugo je síce stabilný, no jazda je sprevádzaná veľkým hlukom motora a neustálym škrípaním a vŕzganím nekvalitne osadených prvkov interiéru.
Čo sa týka bŕzd, na chvoste tabuľky sa umiestnila jednoznačne Lada. Ak stláčate brzdový pedál plynulo, podarí sa vám ho stlačiť až na podlahu a Lada ešte stále úplne nebrzdí. Naopak, ak ho stlačíte príliš prudko, môžete si okamžite zablokovať kolesá.
Škoda Favorit sa spomedzi trojice radí na popredie nielen vďaka odozve motora, ale aj ovládateľnosti. Vozidlo úplne spĺňa štandardy západného trhu. Má skvelé zavesenie, je výborne vyvážené a schopné stlmiť takmer všetky nárazy, ktorým ho vystavíme. Občas nevýrazné tlmenie však môže občas zaskočiť, keď sa objaví v neočakávanú chvíľu. Napríklad na rovnej diaľnici.
Jazda s Ladou je jemná, progresívna a bezpečná, no miestami nedotáčavá. Jej odpruženie však nedokáže úplne pohltiť nárazy, a tak si svoje odnesie aj karoséria.
V továrni Yugo sa podarilo inžinierom predefinovať pojem necitlivé riadenie. Na továrenských pneumatikách je ovládanie vozidla v nízkych rýchlostiach veľmi obtiažne. I keď sa táto obtiažnosť znižuje s narastajúcou rýchlosťou, ovládanie stále ostáva ťažké a "mŕtve." Jazda je príliš živá a nekoordinovaná, vozidlo vedie každý náraz až do karosérie, a tak vás zabolí každá nerovnosť.
Čo sa týka interiéru, iba Yugo má volant, ktorý by nám vyhovoval. Je ideálne hrubý a ideálne veľký. Skoro ako by sme ani nehovorili o volante. Palubná doska pôsobí najatraktívnejšie z testovanej trojice. Má veľa ventilačných prieduchov a rozumne poskladané budíky vodiča. V praxi to už ale taká radosť nie je. Niektoré z plastov v interiéri sa vlnia alebo poškodzujú takmer samé od seba. Nekvalitné osadenie spôsobuje hluk a dodáva pocit lacnoty.
Palubná doska Škody takisto nie je na zahodenie. Relatívne vysoký počet prieduchov ventilácie spolu s relatívne rozumnými budíkmi pôsobí atraktívne. Jedinou nevýhodou sú hodiny, na ktorých mieste by sa určite lepšie vynímal otáčkomer. Na niektorých interiérových prvkoch si v automobilke dali záležať úplne zbytočne. Nerozumieme, na čo inštalovali plynovú vzperu do kastlíka pred spolujazdcom.
Lada zaujala najmenej. Neatraktívne a prekombinované budíky spolu s priveľkým volantom dokážu vodiča ľahko zmiasť. Sedenie za volantom je príliš nízke a nepríjemné. Jediný odkaz, ktorý Lade posielame, je "musíš sa snažiť viac."
Všetkým trom vozidlám však zlepšila renomé práve štandardná výbava. Tá dokonca prekonala väčšinu západných áut v ekonomickej triede. Najlepšie na tom bola Škoda, ktorá prišla so zliatinovými diskami, rádio s prehrávačom kaziet, perfektne vybaveným boxom s náradím a "nádhernou" odnímateľnou baterkou na svietenie v tme. Lada má vyhrievané zadné okno aj so stieračom, náradie a pumpu na pneumatiky, no nemá rádio. Yugo má tiež väčšinu vecí. Tiež okrem rádia.
Jasným víťazom testu sa stala Škoda Favorit.