Goodyear zverejnil tento týždeň hneď dve tlačové správy, týkajúce sa nových pneumatík. V prvej predstavuje koncept pneumatiky, v ktorej podiel tzv. udržateľných materiálov dosahuje až 70 %. Cieľom gumárenskej spoločnosti je dostať sa na 100 % podiel udržateľných materiálov do roku 2030.
"V roku 2020 sme si stanovili ambiciózny cieľ, vytvoriť pneumatiku vyrobenú zo 100 % udržateľných materiálov do 10 rokov a naši vedci a inžinieri urobili veľký pokrok smerom k tomuto cieľu," povedal Chris Helsel, senior viceprezident.
13 udržateľných materiálov
Koncept novej pneumatiky obsahuje celkovo 13 trvalo udržateľných materiálov, ktoré slúžia na výrobu deviatich rôznych časti pneumatiky. Príkladom sú tri druhy sadzí, vyrábaných z metánu, oxidu uhličitého a rastlinného oleja. Ďalšou zložkou je sójový olej, ktorý pomáha udržať pneumatiku pružnú pri rôznych teplotách. Sójový proteín je štandardne využívaný v jedlách a zostávajúci prebytok oleja je k dispozícii na použitie v priemyselných aplikáciách.
Dôležitým prvkom v pneumatikách je aj silika (oxid kremičitý), zlepšuje priľnavosť a pozitívne vplýva na spotrebu paliva. Siliku vyrába Goodyear z popola ryžových šupiek, vedľajšieho produktu pri spracovaní ryže. Nová pneumatika zo 70 % podielom udržateľných materiálov bola vyrobená ako demonštračný produkt. O prípadnej sériovej výrobe zatiaľ Goodyear nič nehovorí.
Bezvzduchová pneumatika
Goodyear vyvinul a v súčasnosti testuje bezvzduchovú pneumatiku. Prototypy nie sú určené pre osobné autá, ale pre autonómne roboty "poslednej míle", slúžiace na doručenie zásielok a potravín priamo k zákazníkom. Goodyear robí testy v spolupráci so spoločnosťou Starship Technologies, ktorá buduje a prevádzkuje sieť viac ako 1 000 autonómnych robotov poslednej míle.
"Naše doručovacie roboty uskutočnia tisíce dodávok každý deň za každého počasia a v rôznom teréne," povedal Siim Viilup, manažér strojárstva Starship Technologies. "Aby sme mohli držať krok s rastúcim dopytom po našich službách, potrebujeme pneumatiky, ktoré sú spoľahlivé a udržia našich robotov v pohybe 24 hodín denne po celom svete. Je skvelé vidieť, že tieto nové pneumatiky ponúkajú spoľahlivosť a zároveň šetria náklady pri rozširovaní nášho podnikania," dodal Viilup.
Bezvzduchové pneumatiky nie sú žiadna novinka, prototypy pre pracovné stroje sa objavujú už niekoľko rokov, ale mohli by sa dostať aj na osobné autá. Zdá sa, že najbližšie k tomu má Michelin, ktorý svoju bezvzduchovú pneumatiku testuje na autách, a dokonca ju nechal vyskúšať novinárov a náhodných jedincov zo širokej verejnosti. Viac o tom si prečítate TU!