V roku 1950 už prebiehala v Európe studená vojna, takže Škoda prišla na vytrvalostné preteky v Le Mans doslova z iného sveta, a ten rozhodne nebol bohatší. Aj v tejto situácii dokázala prísť s konkurencieschopným autom. Automobil Škoda Sport vznikol v roku 1949 a o rok na to bol zapísaný na štartovacej listine Le Mans.
Foto: Škoda
Škoda Sport pritom vychádzala z továrenského modelu 1101 Tudor z roku 1946. Na podvozku sa takmer nič nezmenilo. Upravené boli brzdy a prevodovka. Namiesto klasickej karosérie zvolili konštruktéri štíhly hliníkový exteriér, čím sa im podarilo znížiť hmotnosť na 590 kg. Výkon benzínového štvorvalca s objemom 1,1 l sa podarilo zvýšiť z 32 koní na 50 vďaka použitiu karburátora Solex a metylalkoholovej palivovej zmesi. Maximálna rýchlosť vozidla bola 140 km/h. Veľkou konkurenčnou výhodou bola nízka spotreba paliva. Vozidlo dokázalo krúžiť na okruhu až štyri hodiny bez tankovania.
Foto: Škoda
V pretekoch 24 h Le Mans išlo všetko ako po masle až do svitania. Pre poškodenie poistky ojničného čapu (súčiastka za pár halierov) sa rozbil celý motor. V čase poruchy pritom bola Škoda Sport na priebežnom druhom mieste. O rok neskôr sa už vozidlo na štart z politických dôvodov nedostalo. Vtedy už debutovalo v Le Mans v triede 1,1 litra Porche 356 a jeho časy na jedno kolo zaostávali za výsledkami Škody Sport.
Foto: Škoda
Vo videu nižšie prevetral historický klenot českej značky bývalý jazdec F1, Hans-Joachim Stuck. "Šoférovať ho je zábava. Zadkom, čo je vždy najdôležitejší senzor pretekára, naozaj cítite, ako pracuje riadenie aj odpruženie vozidla, presne viete, čo auto urobí. Brzdy bezpochyby predbehli svoju dobu. Auto, pripravené na preteky s palivom, náradím a nejakými náhradnými dielmi, malo hmotnosť len asi 700 kg. To je nič. A v Le Mans sú rýchle a dlhé zákruty, v ktorých sa auto s nízkou hmotnosťou skvele ovláda," vyjadril svoje pocity Stuck po odvezení sa v dobre zreštaurovanom modeli.
Dnes je vozidlo z Le Mans v súkromnom vlastníctve koordinátora, zodpovedného za reštaurovanie a údržbu vozidiel v Škoda múzeu Michala Velebného. Autorom návrhu karosérie bol jeho dedo Josef Velebný, ktorý svojmu vnukovi odkázal aj podpísané konštrukčné plány. "Toto vozidlo bolo dlho pokladané za stratené a ja som ho našiel po dlhej detektívnej práci, počas ktorej som hovoril s bývalými pretekármi, mechanikmi a usporiadateľmi pretekov. Potom trvalo ešte niekoľko rokov, kým bolo vozidlo pripravené vyjsť na cestu," prezradil Michal Velebný. V budúcom roku sa Škoda Sport vráti na slávne preteky a bude vítaným hosťom v Le Mans Classic.