V tomto netradičnom teste boli disky vytavené poriadnemu tlaku. Výrazný rozdiel bol nielen v pôsobiacej sile, ale aj v spôsobe deformácie.
Hliníkové disky, elektróny, či zliatinové disky - všetky názvy pomenúvajú tie dobre vyzerajúce disky, ktoré postupne nahrádzajú oceľovú klasiku. Dnes si už asi málokto kúpi nové auto bez toho, aby minimálne v lete nepoužíval hliníkové disky. Oceľové, alebo plechové disky nájdeme väčšinou už len na lacných, alebo starých vozidlách. Priaznivci tuningu už dávno "plecháče" nepoznajú. Veď osadenie krajších zliatinových a rozmerných diskov je asi prvým krokom pri úprave auta. Aké výhody však majú jednotlivé disky v praxi? Moderné zliatinové disky sú ľahšie, čo je veľká výhoda, keďže ide o neodpruženú hmotnosť. Ťažšie koleso potrebuje viac sily na rozkrútenie aj zastavenie. Hmotnosť kolesa má výrazne vyšší vplyv aj na spotrebu. Je rozdiel, či pár kíl navyše veziete v kabíne, alebo na kolesách. Toto všetko favorizuje hliníkové disky. Spopularizoval ich však najmä dizajn, keďže sú neporovnateľne elegantnejšie od klasických oceľových diskov. Výhodou na strane oceľového disku je nižšia nadobúdacia cena. V prípade poškodenia je zároveň jednoduchšie opraviteľný práve oceľový disk. Otázkou je, ktorý z nich toho viac na rozbitých cestách vydrží. Aspoň čiastočnú odpoveď na otázku dáva nasledujúce video, kde boli disky vystavené poriadnemu tlaku.
Ak ste video nepozerali, zhrnieme ho. Liatinový disk vyhral disciplínu, v ktorej mal odolať tlaku lisu. Pri jeho poškodení musel lis vyvinúť maximálnu silu, zodpovedajúcu pôsobeniu hmotnosti 20 ton. Na oceľový disk stačilo "položiť" iba 10 ton a došlo k jeho poškodeniu. Rozdiel bol v spôsobe poškodenia. Zliatinový disk pod náporom lisu praskol, až sa nakoniec z neho odlomili veľké kusy. Oproti tomu oceľový disk sa zderformoval, ale ostal zlisovaný v kope. Aj keď uvedené video možno nedokazuje, že zliatinový disk obstojí v každej situácii lepšie, môžeme mu dôverovať. Keď už nie kvôli tomuto testu, tak potom kvôli pretekárskym špeciálom. Pri nich hrá, samozrejme, veľkú úlohu neodpružená hmotnosť, ale keď sa pozrieme do sveta rely, tak musíme uznať, že schopnosť diskov odolávať poriadnej záťaži je rovnako dôležitá.
Skoky, skracovanie si trasy v zákrutách cez priekopy a hlavne zlý povrch by ničil slabé disky na počkanie. Disky v rely sú samozrejme drahšie. Pre porovnanie disk na Peugeot 208 R2, na ktorom jazdí Rasťo Chvála, stojí približne 200 eur. Nezdá sa to tragicky veľa, ale treba si uvedomiť, že v tomto prípade ide iba o 16-palcové koleso. Disky, používané v rely, sú samozrejme z materiálov, ktoré veľa vydržia a zároveň znižujú hmotnosť. Porovnať použité materiály pri kúpe je asi nemožné. Inšpirovať sa však môžeme aspoň tvarom pretekárskych diskov, keďže ten má nepochybne veľký vplyv na schopnosti disku odolávať nerovnostiam. Keď sa pozrieme na fotografie Toyoty Yaris WRC, ktorá jazdí najvyššiu kategóriu rely a je v nej tento rok veľmi úspešná, tak nájdeme hlavne dva typy diskov, používaných v závislosti od povrchu. Prvý tvar veľmi pripomína oceľové disky so širokým stredom a iba malými otvormi po obvode.
Druhý typ diskov tvorí až 15 lúčov a stred je podstatne menší. Toyota tieto disky použila na asfaltových tratiach počas WRC v Nemecku. Takýto dizajn je výrazne krajší.