Káble sú dôležitou súčasťou dnešných áut. Na výrobu jedného vozidla sa v priemere spotrebuje takmer 5 km káblov. Po čipovej kríze, ktorá ešte neskončila, sa zdá, že prichádza ďalšia kríza, ktorá sa dotýka výrobcov káblových zväzkov.
Problém v tomto prípade spôsobuje vojna na Ukrajine. Štatistiky ukrajinskej vlády ukazujú, že 22 automobilových spoločností investovalo v krajine približne 540-miliónov eur do 38 fabrík, ktoré spolu zamestnávajú 60 000 Ukrajincov.
Ukrajinské výrobné závody sú previazané s automobilkami v Nemecku. Obmedzenie či úplné zastavenie výroby v Ukrajine už ovplyvňuje výrobu nemeckých automobilov. Porsche zastavilo výrobu vo fabrike v Lipsku a problém sa dotýka celého koncernu Volkswagen vrátane Škody. Česká automobilka musela pre problémy s ukrajinskými dodávateľmi tento týždeň obmedziť výrobu modelu Enyaq iV, Volkswagen zas hlási spomalenie výroby vo Wolfsburgu.
"Globálna dodávateľská sieť koncernu Volkswagen, ktorá obsahuje viac ako 40 000 dodávateľov, zahŕňa aj množstvo dodávateľov nachádzajúcich sa na západnej Ukrajine. Vzhľadom k súčasnej situácii môže v tomto regióne prísť k narušeniu dodávateľského reťazca. To môže viesť k úpravám výrobných programov v jednotlivých závodoch koncernu. Koncernová oblasť nákupu je v intenzívnom kontakte s príslušnými dodávateľmi a skúma alternatívy," uvádza vo svojom stanovisku Škoda.
Problém sa dotýka aj ďalších. "V dôsledku prekážok v zásobovaní dôjde k prerušeniam našej výroby," uviedlo BMW vo vyhlásení. "S našimi dodávateľmi intenzívne rokujeme." Problémy na Ukrajine hlásia viacerí automobiloví dodávatelia ako Leoni, Fujikura a Nexans.
Leoni, ktoré poznáme aj z pôsobenia na Slovensku, má na západe Ukrajiny dve fabriky na výrobu káblových zväzkov v mestách Stryj a Kolomyja. V oboch bolo kvôli vojne nútené prerušiť výrobu. "Momentálne skúmame všetky možnosti, ako kompenzovať prerušenie výroby," uviedlo v stanovisku Leoni.
Zdroj: NY Times, Škoda a Autoblog