Podľa štatistík ministerstva dopravy Slovenskej republiky sú najrizikovejšou skupinou vodiči, ktorí majú oprávnenie menej ako 5 rokov. Akcia Fordu pomáha pripraviť mladých na krízové situácie.
Mladí vodiči, ktorí majú vodičský preukaz menej ako 5 rokov, spôsobili minulý rok takmer 2500 dopravných nehôd. Podľa štatistík spoločnosti BECEP (Bezpečnosť Cestnej Premávky) toto číslo predstavuje takmer pätinu všetkých nehôd za posledný rok na území Slovenska. Aj keď sme z Európskej únie dostali pochvalu za znižovanie nehodovosti počas uplynulých rokov, stále máme v školení vodičov nedostatky.
U susedov áno, u nás nie
Impulzívnosť, nedostatočné skúsenosti, podceňovanie rizika a ľahká ovplyvniteľnosť okolím sú najvýznamnejšie faktory ovplyvňujúce správnosť a rýchlosť reakcií vodičov. Pri mladých sú tieto vlastnosti najviditeľnejšie, a teda najviac ohrozujú zdravie účastníkov. Aby sa aspoň časť rizika odbúrala, zaviedli niektoré susedné krajiny povinný tréning po autoškole. Napríklad v Rakúsku majú všetci vodiči povinnosť absolvovať do štyroch mesiacov od získania oprávnenia kontrolnú jazdu. Po nej musia do deviatich mesiacov absolvovať tréning bezpečnej jazdy a do dvanástich mesiacov od získania preukazu vykonať aj druhú kontrolnú jazdu. Až potom sa mladému vodičovi prizná bežný vodičský preukaz. Dovtedy sú len v akejsi skúšobnej dobe. Dodatočné vzdelávanie je povinné aj v Česku, Nemecku a Švédsku. Keďže na Slovensku takáto povinnosť nie je, zorganizoval importér značky Ford jedinečnú udalosť, ktorá zábavnou formou priblížila mladým vodičom nástrahy a riešenia krízových situácií. A možno ešte o niečo viac.
Ako zvládať šmyk
V centre bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni pripravil Ford niekoľko atrakcií, na ktoré sa mladí vodiči mohli tešiť. Asi najpraktickejšími bola odtrhová plošina a okruh na simuláciu nedotáčavého šmyku. Odtrhová plošina simuluje pretáčavý šmyk, pri ktorom sa zadná časť auta začína stávať neovládateľnou a predbieha predok. Pri takomto type šmyku našim mladým vodičom inštruktori vysvetlili, že je dôležité čo najskôr namieriť kolesá smerom, akým išli predtým a volantom točiť tak, aby stále išli v smere pôvodnej jazdy. Brzdenie sa neodporúča, keďže môže šmyk ešte zhoršiť. Jedinou cestou je dať nohu dole z plynu a stlačiť spojku.
Pri nedotáčavom šmyku vás nepočúvajú predné kolesá. Prejavuje sa to tak, že auto ide rovno napriek tomu, že vy sa snažíte zabočiť. Riešením je opäť držať kolesá namierené smerom, kam ste chceli ísť a nechať ich tak. Ak by ste totiž začali točiť volantom ešte intenzívnejšie, kolesá by sa vzpriečili a chytili by trakciu s vozovkou oveľa neskôr. Aj tu púšťame brzdu a stláčame spojku. V prípade núdze pri nedotáčavom šmyku sa môžeme pokúsiť aj o prudké brzdenie.
Núdzové brzdenie, výhyb
Na ďalšom stanovišti sme porovnali účinnosť pohonu všetkých štyroch kolies v porovnaní s predným náhonom pri rozbehu do mokrého kopca. Výsledok hovorí jednoznačne v prospech štvorkolky.
Ako ďalšie mali vodići možnosť absolvovať skúšku núdzového brzdenia. Podľa slov inštruktorov z Driving Academy vie málo ľudí na Slovensku skutočne núdzovo brzdiť. Núdzovo brzdíte až vtedy, keď je brzda tak zatlačená, že na nej doslova stojíte. Znalosť núdzového brzdenia môže rozhodnúť medzi odchodom bez ujmy a nehodou- nedobrzdením.
Predstavte si, že idete po mokrej ceste a zrazu vám do cesty vbehne prekážka. Vašou úlohou je urobiť dve veci naraz. Na jednej strane je potrebné začať núdzovo brzdiť, na druhej krútiť volantom a vyhýbať sa prekážke. Na šmykľavom teréne to je zložitejšie, ako si viete predstaviť.
Ako matka na plný úväzok
Predstavte si, že máte za úlohu čo najrýchlejšie absolvovať náročnú trať skladajúcu sa z otáčania sa v úzkom priestore, slalome a cúvaní. Nič nezvládnuteľné. O niečo iný uhol pohľadu ale budete mať, ak budú v aute traja tinedžeri, ktorí na vás budú kričať, sklápať vám sedadlá, vypínať motor a posúvať volant. Tento extrémny test schopností mal za úlohu nasimulovať stresovú situáciu. Podobne ako matka na plný úväzok s tromi deťmi a kopou úloh sa cítili naši vodiči. Rozdiely medzi absolvovaním trate v pokoji a pod stresom boli jednoznačné.
Okrem náučných stanovísk si naši mladí vodiči vyskúšali simuláciu nárazu v rýchlosti 50 km/h, jazdu na Mustangu a Focuse RS, driftovanie, jazdu s autom na diaľkové ovládanie so simuláciou požitia drog, prvú pomoc, svoj zrak a právne poradenstvo na telefóne.
Akciou Jazdím Ford pre život poukázal importér na priestor pre zlepšenie v našej legislatíve a vzal iniciatívu do vlastných rúk. Na Slovensku bola táto akcia pre mladých unikátom. Je dôležité, aby boli vodiči skúsení a vedeli, ako majú správne reagovať. Skúsenosť vodiča je prínosom nielen pre neho samého, ale predovšetkým pre jeho okolie.